Her følger en oversikt over alle prisene som ble delt ut onsdag kveld - med juryens begrunnelser. Først de tre hovedprisene:
Juryen om Årets avis - Adresseavisen:
Årets avis har en imponerende journalistisk ambisjon og har turt å satse på komplisert digitaljournalistikk. Avisen tar sitt samfunnsoppdrag på alvor og gir rom for å jobbe med gode og langsiktige prosjekter. Det jobbes systematisk med utvikling på alle plan i mediehuset, og de kan vise til en økning i de digitale annonseinntektene på over 30 prosent. Avisen har flyttet nærmere leserne og har stålkontroll på sitt dekningsområde. De er bevisste på å bygge identitet og ikke minst trøndersk stolthet.
Juryen om Årets magasin – Det Nye
Årets magasin leverer innhold som støtter, inspirerer, utfordrer og løfter sine lesere. Med et sofistikert visuelt uttrykk inviterer de til dialog med leserne på en utmerket måte og evner å løfte saker til å bli større og viktigere enn bare en artikkel i bladet. De har full kontroll på egne lesere, og når en målgruppe få andre norske medier treffer. De tar sosialt ansvar og har mobilisert over 6500 jenter til å sjekke seg for livmorhalskreft. I snart 60 år har de levert betydningsfull journalistikk til unge jenter som befinner seg i en identitetssøkende fase av livet – dette er imponerende!
Juryen om Årets nyskapning – NRKs «SKAM»
Årets nyskapning har tatt Norge med storm. Uten noen form for promotering, har den blitt svært populær og har fått fans i alle aldre. En bevisst strategi i sosiale medier, jungeltelegrafen og ros fra anmeldere gjorde at interessen eksploderte. Historien fortelles på nettes premisser, og har klart å skape samme momentum som tradisjonell TV gjorde i gamle dager. ALLE snakker om det. Dette er imponerende og helt unikt. Her var det ingen reell konkurranse. Dette er det mest nyskapende vi har sett på mange år – også internasjonalt.
AVISPRISENE
ÅRETS AVISMAGASIN
VG Helg
Med en unik evne til å fortelle historier og en tydelig kontrakt med leseren byr de på strålende journalistikk hver eneste uke. Magasinet hviler aldri. De pusher videre og legger lista stadig høyer for seg selv og andre. Presentasjonen av sakene er i verdensklasse og i en særstilling i Norge. Juryen er imponert over kvaliteten som gang på gang leveres. Bravo!
ÅRETS FORSIDE
Askøyværingen 23. april 2015
Tegn for tegn fortelles historien til familien med hørselshemmede barn. I en malstyrt verden er dette et befriende kreativt grep. Juryen har aldri sett lignende. Unik i ide og utførelse, som trigger interessen og inviterer leseren inn.
ÅRETS MAGASINFORSIDE
VG Helg, 19. september 2015
Et sterkt reportasjebilde som elegant forteller en av årets viktigste og største nyhetssaker. Stillferdig og dramatisk på samme tid. Sjeldent sobert og rent, gjør effekten desto større. Fortellerkunst av ypperste klasse.
ÅRETS SPORTSSAK
Drammens Tidende - Spillet om Martin
Lokalavisa var nyhetsledende i en av fjorårets viktigste sportsnyheter. Tettest på, fra minutt til minutt, fortalte de verden hvilke valg Norges største fotballtalent tok. Avisa var også best i ekstraomgangene og leverte en fyldig dekning med lekne detaljer om fotballjuvelen. Dette er hjemmeseier til Drammen.
ÅRETS NYHETSSAK
VG - Nedlasterne
Gravejournalistikk i internetts mørkeste kroker. Fysisk vondt, men ekstremt viktig å lese. Solid journalistisk håndverk. Det er umulig å være uberørt av denne saken. Satte dagsorden i flere dager og krever en sammensatt kompetanse hos hele teamet. Viljen og evnen som er lagt ned journalistisk, teknisk og i uttegning, imponerer. Dette er fremtidens journalistikk.
ÅRETS FEATURESAK
Dagbladet Magasinet - Våtdraktsmysteriet
En unik historie, fortalt og tegnet ut på en måte som gjør at leseren dras gjennom historien. Solid arbeid i alle ledd, og en stødig journalistisk teft. Et mysterium blir løst takket være en journalist interesse for en liten notis. Med en dramaturgi som selv ikke en forfatter kunne finne på. Historien får en ekstra dimensjon når den viser seg å være en del av nåtidens største politiske utfordringer - OG linkes til Norge. Imponerende!
DIGITALPRISENE
ÅRETS NASJONALE NYHETSNETTSTED
VG.no
Det er hit vi går når ting skjer. Ingen har et større grep om befolkningen når det gjelder å være landets nyhetskilde. I tillegg til å være i forkant på løpende nyheter, evner de også å levere solide egenproduserte saker i verdensklasse. Med stor fokus på historiefortelling flytter de stadig grensene for hvordan journalistikk blir presentert på nett.
ÅRETS LOKALE NYHETSNETTSTED
Nordlys.no
En tydelig stemme med en oppsiktsvekkende utvikling innen brukerbetaling, som har plassert seg helt i førersetet nasjonalt med tanke på bruk og salg av betalt innhold på nett. Med en aktiv satsing på debatt har de klart å løfte sine debatter og kommentarer ut over eget dekningsområde.
ÅRETS NISJENETTSTED
Teknisk Ukeblad - tu.no
Dette er et villet produkt med tydelige prioriteringer. De har en klar og tydelig visjon om hvor de skal og bruker alle nye hjelpemidler på veien. Med et større fokus på nyheter og samfunnsnyttige historier åpner de sin verden for massene og blir et nisjenettsted for en større del av befolkningen.
ÅRETS DIGITALE HISTORIE
Aftenposten - En helt vanlig syrisk flukt
Her står ingen ting i veien for historien. Med få ord, gripende bilder og god fremdrift fortelles en vond og viktig historie på en vakker måte. Her har avisen funnet gull i råmaterialet og gjort subtile designgrep som lar historien flyte på egen hånd. Den treffer leseren umiddelbart og fester seg i lang tid. Dette er fremtidens historiefortelling.
ÅRETS PROGRAM/-SERIE PÅ WEB-TV/LOKAL-TV
NRK - SKAM
Ingen over og ingen ved siden. Serien har klart å skape en arena hvor fiksjon og virkelighet knyttes sammen på mesterlig vis. Serien treffer seere på flere forskjellige plattformer og utnytter nettets egenart til det ytterste. Ingen andre har klart å gjøre dette med så stor suksess tidligere. SKAM imponerer fra ende til annen. Beundringsverdig og inspirerende arbeid!
MAGASINPRISER
ÅRETS COVER
Dine Penger nr. 3/2015
FOR en ide! Genialt gjennomført. Tema, fargevalg og komposisjon får leseren til å stoppe opp. Bilde og tittel gjør at du blir dratt til bladet. Her spiller alle komponenter på lag og lager en fantastisk forside. Bravo!
ÅRETS MAGASINFOTO
KK
Vetle Lid Larsen Foto: Geir Dokken
Bildet griper oppmerksomheten til leseren umiddelbart. Det er flott komponert, med en nydelig bruk av lys. Man kommer tett på uten at objektet ser i kameraet; tilstedeværelsen er nær. Her spiller alle elementer i bildet på lag og forteller sin egen historie.
ÅRETS FEATURESAK
Det Nye - Når mørket faller
Med sin egen undersøkelse som bakteppe tar bladet unge jenters bekymringer på alvor og presenterer en solid reportasje om hvilke forhåndsregler unge jenter tar når de skal ut i nattemørket. En viktig sak som treffer målgruppen som en knyttneve.
ÅRETS INSPIRASJONSSAK
Tara Smak - Søtt punktum
Det er dette som er inspirasjon! Det er fristelse fra ende til annen, i en nydelig og frisk presentasjon. Leseren inviteres inn i hver rett og får lyst til å lage alt. Denne saken lyste mot juryen på bordet. Slik skal oppskriftssaker lages! Se og lær.
ÅRETS PORTRETT
KK - Det er viktig at det finnes damer som meg
Portrettet tar hovedpersonen på alvor. Det strippes ned og gjøres sobert og verdig. Journalisten skriver lekent på en verdig måte. Leseren sitter betatt og klokere tilbake.