Onsdag 6. mai ble årets mediepriser delt ut på «Den store prisfesten» i Bergen, i tre kategorier; avispriser, digitale avispriser - og magasinpriser.
Men også i magasinprisene var det en avis som dominerte: Aftenposten har satset hardt på sine magasiner, og fikk både prisen «Årets magasin» og «Årets nyskapning». Dette for henholdsvis Aftenposten K og Aftenposten Historie.
Juryens om Årets magasin - Aftenposten K:
Årets magasin leverer bunnsolid journalistikk og en estetisk fremstilling av sakene i hvert nummer. De finner stadig nye veier å presentere sine historier på og leker med magasinuttrykket. Med dybde, kvalitet, bredde og eleganse har magasinet på kort tid gjort seg viktig. Det er likevel journalistikken som gjør at magasinet skiller seg ekstra ut. Med lange og gjennomarbeidede historier setter de standarden for hvordan god magasinjournalistikk på papir skal overleve i fremtiden. Årets magasin er Aftenposten K.
Her følger alle nominerte og vinnerne i MBLs magasinpriser. Vinnerne er merket i fet, hederlig omtale/excellence i kursiv.
Krüger & Krogh
Aftenposten Historie
Design (redesign og nytt konsept)
Kamille Puls
Bolig Drøm – Instant Living
Aftenposten K – januar/2014
Kamille Puls
Donald Duck – Nr.19/2014
Mann – april/2014
Dine Penger – 07/2014
Foreldre & Barn – "Spar 10.000 i måneden"
Dine Penger – "Det lønner seg å dele"
Tara Smak – "Sommerlige salater"
Kamille – "Til de tusen hjem"
Villmarksliv – "Vi tester 10 dunjakker"
Mann – Bjørn Sundquist Foto: Glenn Meling
Alt om fiske – "Svalbardrøye" Foto: Audun Rikardsen