VG stakk av med prisen for årets nasjonale nyhetsnettsted under Mediedagene i Bergen i mai 2019.

MBL gjør flere endringer i årets mediepriser: Nå skal de også kåre årets to beste podkaster

– Det er lenge siden vi har gjort så store endringer som det vi gjør nå, sier Trine Ohrberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Til våren er det duket for nok et prisdryss over norsk mediebransje: SKUP, Gullruten, lokalavisprisene til LLA og ikke minst medieprisene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i Bergen. 

For sistnevnte prisdryss skjer det noen endringer fra 2019-prisene til 2020-prisene. 

Kategoriene «årets spesialmagasin» forsvinner og kategorien «årets featuresak» gjøres om til kategorien «årets lokale historie». 

I tillegg legger man til to podkast-kategorier: «Årets aktualitetspodkast» og «årets underholdningspodkast» og gjenoppliver priskategorien « årets reportasje for web-TV». 

Trine Ohrberg i MBL.

– Vi gjør noen justeringer hvert år. Vi har sett på hvordan bransjen utvikler seg, og tenker at disse endringene er i tråd med utviklingen. Men det er lenge siden vi har gjort så store endringer som det vi gjør nå, sier Trine Ohrberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til Medier24. 

– Journalistikk i verdensklasse

Hun er både juryleder og eventansvarlig i MBL. Hun trekker fram at featuresakene til de store mediene i all hovedsak er digitale i dag – og at de slik sett ikke trenger en egen kategori, men kan konkurrere i kategorien «årets digitale historiefortelling». 

– Vi ser at de featuresakene som er blant de beste, og som blir nominert, er de samme som går igjen i årets digitale historie. De store mediehusene legger de største featurene sine i store digitale spesialer, og da mener vi de kan konkurrere i årets digitale historie, sier hun og legger til. 

– Digitalt er norsk journalistikk i verdensklasse, og da er det viktig at vi også lager et rom for de gode og lokale historiene, sier hun. 

Når det gjelder de nye podkast-kategoriene er Ohrberg klar på at det handler om å følge utviklingen i bransjen – og at podkast blir stadig viktigere for stadig flere mediehus. 

– Vi ser at dette er et nytt bein for mediehusene – og da ønsker vi å premiere det gode arbeidet som gjøres der, sier hun.

– Vi er flinke til å feire oss selv

– Men hadde vi ikke nok mediepriser? Trenger vi enda flere kategorier? 

– Det er det mange spør seg om: Det handler om å følge med på hva folk driver med og å speile hele bransjen. Nå blir det 21 priser hos oss, men disse favner jo den totale mediebransjen i Norge – fra NRK til Gjesdalbuen. Gullruten, som bare har TV, har 18 priser og Prix Radio har 19 priser, så jeg synes ikke vi er verst, sier hun og humrer. 

Samtidig er hun klar på én ting: 

– Så kan man si at vi er flinke til å feire oss selv, men jeg tror vi trenger dette. Vi trenger å feire de seirene vi har. Det lager innmari mye bra, og jeg gleder meg til å se hva som kommer inn. 

Hvem som skal sitte i juryene er foreløpig ikke avklart, men påmeldingen åpner torsdag og fristen for å melde inn bidrag er 1. februar. Prisutdelingen skjer under Mediedagene i Bergen den 6. mai.

Her er alle kategoriene:

  • Årets avisforside
  • Årets cover (ukepresse)
  • Årets lokale nyhetsdekning
  • Årets nasjonale nyhetsdekning
  • Årets lokale sportsdekning
  • Årets nasjonale sportsdekning
  • Årets magasinfoto
  • Årets inspirasjonssak
  • Årets lokale nyhetsnettsted
  • Årets nasjonale nyhetsnettsted
  • Årets nisjenettsted
  • Årets redaksjonelle event
  • Årets digitale historie
  • Årets lokale historie
  • Årets programserie (WEB-TV)
  • Årets reportasje (levende bilder)
  • Årets aktualitetspodcast
  • Årets underholdningspodcast
  • Årets nyskapning
  • Årets magasin (digitalt og papir)
  • Årets mediehus (digitalt og papir)
Powered by Labrador CMS