Medieprisene i Bergen:

Godt er årets magasin og SOL har laget årets nyskapning

SOL får pris for stemmestyrte nyheter, mens Godt stikker av med prisen for årets magasin i Bergen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Så var det klart for hovedprisene. Først ble det klart at SOL og Aller Media stikker av med prisen for årets nyskapning, og at Aftenposten stikker av med en Excellence-pris for sin forsidealgoritme. 

– Dette prosjektet handler om å leke med teknologi og tørre å tenke stor, sa Jan Thoresen i Sol da de mottok prisen, og høstet trampeklapp fra salen. 

Samtidig ble det klart at prisen for årets magasin gikk til VGs matsatsning Godt. Prisen ble delt av ut kulturminister Trine Skei Grande på Ole Bull Scene i Bergen. 

– Vi er en liten gjeng som står på hver dag for å inspirere og spre matglede. Dette viser at det ikke nødvendigvis er antallet hoder som teller, men de riktige hodene, sa Godt-redaktøren da de mottok prisen. 

Vinner Årets nyskapning: SOL Voice

Juryen sier følgende om Årets Nyskapning

Aller Media/Scandinavia Online Sol Voice:

Personaliserte stemmestyrte nyheter med interaktive annonser. Ikke-visuelle brukergrensesnitt – ja, smak på DET begrepet – vil endre måten vi bruker teknologi, endre måten vi konsumerer journalistikk – og endre måten vi kommuniserer med bedrifter på. Mens mange snakker om fremtiden, setter andre seg i førersetet for å definere utviklingen gjennom innovative løsninger. Aktører fra hele verden følger spent med på arbeidet som nå gjøres i Aller/Sol med kunstig intelligens og stemmestyring.

Excellence: Årets nyskapning

Aftenposten «En forsidealgoritme bygd på Aftenpostens publisistiske oppdrag»

Sosiale medier har satt algoritmene i et dårlig lys, men det trenger ikke være slik. Aftenposten har vist at redaktørstyrte algoritmer kan hjelpe med å løfte og synliggjøre journalistikken – og samtidig gi en brukeropplevelse i verdensklasse.

Årets magasin 

GODT som utgis av VG og juryen uttaler:

Årets magasin har i 2018 nådd flere milepæler, og kan vise til solid vekst i året som har gått. De evner å tiltrekke seg lesere fra flere generasjoner gjennom å være tro mot nisjen, og ved å hente stemmer og bidragsytere fra alle lag. Magasinet inspirerer og imponerer med både antall saker som produseres og antall flater de når sine lesere på. Årets magasin gir leserne godt forbrukerstoff, og utfordrer samtidig sjangeren og nisjen med nyskapende journalistikk. Magasinet er noe så sjeldent som et papirspinoff av et nettsted – årets magasin er Godt.

Powered by Labrador CMS