Det har skjedd store ting i mediepolitikken de siste årene: Man har lagt fram en ny mediestøttemelding, foreslått å opprette et nytt mediestøtteråd, lagt om finansieringsmodellen til NRK og sendt ny medieansvarslov ut på høring – for å nevne noe.
Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Randi Øgrey, håper Raja tar mediepolitikken på alvor.
– Det vi håper er at han vil være en aktiv mediepolitiker. De redaktørstyrte mediene sin rolle er viktigere enn noen gang -og det er noe vi håper han vil engasjere seg i, sier hun til Medier24.
Hun er opptatt av at han nå bruker tid på å sette seg inn i feltet – og utfordringene mediebransjen står overfor.
– En av de viktigste utfordringene blir å fortsette å modernisere mediepolitikken – endringstakten i bransjen kommer til å fortsette å være høy. Da må virkemidlene underbygge dette, og det er noe vi håper han tar tak i, sier hun.
En av de første utfordringene han får på mediefronten blir å løse opp i floken rundt det nye medeistøtterådet – hvor flere i bransjen har vært krystallklare på at de mener det er en dårlig idé å samle så mye makt på så få hender.
– Det er mange spennende oppgaver som ligger på bordet hans. Selv om Skei Grande har levert på nullmoms og medieansvarslov, så er det fortsatt mye uløst i bransjen. Jeg håper at vi får en ny runde på mediestøtterådet, et forslag om noe som er en ekstremt dårlig idé. Som NJ har sagt tidligere: Dette rådet er et svar på et spørsmål som ikke er stilt, sier Øgrey.
– Fortsette arbeidet for lokalavisene
Generalsekretær i Landslaget for Lokalaviser (LLA), Tomas Bruvik, håper Raja fortsetter arbeidet med å styrke lokalavisene – slik blant annet Skei Grande har tatt til orde for.
– Vi forventer at han fortsetter det arbeidet Regjeringen har satt i gang med å løfte lokalavisene, da særlig de aller minste. Det både tror og forventer vi vil skje, skriver Bruvik til Medier24.
Han håper også Raja som medie- og kulturpolitiker vil dukke opp i mang en liten kommune.
– Raja er en minister som er glad i å reise rundt i landet, og vi håper han har sett hvor viktige lokalavisene er for lokaldemokratiene og samfunnene rundt om i landet. Vi ser fram til å samarbeide med den nye ministeren, sier han.
NJ: – Vil ha ny runde på mediestøtterådet
Nestleder i Norsk Journalistlag (NJ), Dag Idar Tryggestad, sier til Medier24 at han håper Raja vil ta mediepolitikken på alvor.
– Vi er opptatt av å ha et godt samarbeid med enhver sittende kulturminister, som har ansvaret for mediefeltet, og er vi sikre på at vi får til dette med Raja også, sier Tryggestad til Medier24.
Han er spesielt opptatt av at det er viktig at den nye ministeren lytter til innspillene fra bransjen.
– Mediestøtte er det mest aktuelle. Der er jo vårt standpunkt kjent, særlig når det gjelder å lytte til innspillene fra bransjen når det kommer til det nye mediestøtterådet.
– Håper dere det blir gjort en ny vurdering der, nå med ny minister?
– Jeg synes i alle fall at tilbakemeldingene fra bransjen og andre instanser er så tydelig at de ser at dette ikke er noen god idé. Vi har forventninger til at han tar imot oss i bransjeorganisasjonene og lytter til våre innspill, sier Tryggestad.
– Mer og bedre innsyn
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, peker på at det er flere store mediesaker på Rajas bord – som blir viktig at han finner gode løsninger på i tiden framover:
– Det er mye han kan jobbe med hvis han vil, sier Jensen til Medier24.
Han peker på at arbeidet med Medieansvarsloven nesten er fullført, men at implementeringen av loven fortsatt gjenstår.
– Mest aktuelt er kanskje lov om mediestøtte – hvor vi, nå i dag, har levert høringsuttalelse, hvor vi i likhet med de andre organisasjonene skeptiske til det nye medeistøtterådet og den måten å organisere det på som er foreslått. Så har jeg ingen stor forretning om at Trine Skei Grandes partikollega kommer til å snu opp ned på dette – men det er lov å lytte til innspillene fra en nærmest samlet bransje, sier han.
I tillegg peker han på at det er mye som kan gjøres på feltet – som ikke nødvendigvis trenger å koste penger.
– Man kan gjøre mye som gjøre det enklere å lage god journalistikk – når vi snakker om hva myndighetene kan gjøre, blir det ofte snakk om penger. Men det er også en rekke andre tiltak som er mulige å gjøre, sier han og peker på arbeidet med å tilgjengeliggjøre offentlige data, forbedre åpenheten i forvaltningen og gjøre ulike verktøy billigere og lettere tilgjengelig å bruke.
Han håper Raja og bransjen kan samarbeide godt om mediepolitikken i tiden framover.
– Ellers mener vi at hvis du skal være medieminister, da må du både ha kunnskap på området og være oppriktig engasjert. Trine Skei Grande hadde gode kunnskaper om bransjen og vi oppfattet henne som oppriktig engasjert. Det er det viktigste og beste utgangspunktet du kan ha – så håper vi Raja vil møte oss mye og ha tett kontakt med oss. Vi ønsker at medieministeren skal lykkes i å lage en god mediepolitikk – og er på tilbudssiden og ønsker å være en god medspiller for å få til nettopp det, sier Jensen.