Medienettverket er et forum for kvinnelige ledere i mediebransjen, og kvinner som ønsker å bli det. Forumet står for utdelingen av prisene til årets kvinnelige medieleder og årets medieledertalent og i dag kom nominasjonene til sistnevnte.
Juryen har bestått av: Juryleder Mari Midtstigen, Grethe-Gynnhild Johnsen, Heidi Wiggen, Svein-Erik Hole, Christina Dorthellinger og Tone Tveøy Strøm-Gundersen.
Dette er juryens begrunnelser:
Grethe Wiig Samdal (35), leder for brukermarked i Bergens Tidende:
Hun hoppet inn i sin rolle som vikar, men har i 2019 ledet arbeidet med BTs brukerinntekter på en svært god måte. Resultatene er ikke til å kimse av: De digitale brukerinntektene har økt med 43 prosent! Særlig i prosjektet med å øke inntektene fra hver enkelt abonnent, trekkes hennes innsats fram. Kolleger beskriver henne som innovativ, ydmyk, åpen og lyttende.
Marie Havnen (32), utviklingsredaktør i Firda:
Marie Havnen har vært en sterk bidragsyter for at Firda har klart å snu en negativ opplagsutvikling, og å omstille huset fra papir til digital. Firda når nå et yngre publikum, og treffer flere kvinner enn tidligere.
Firda ble Årets mediehus i Amedia i år, mye på grunn av sin oppsiktsvekkende raske digitale vekst. Hun beskrives som en strategisk og lærevillig leder med ekstremt høy arbeidskapasitet.
Karoline Fossland (31), leder for Aftenpostens satsning på lyd:
Karoline Fossland har vært avgjørende for lanseringen og oppbyggingen av nyhetspodkasten «Forklart», som nylig rundet svimlende 10 millioner avspillinger. Podkasten tiltrekker seg nye, unge brukere for Aftenposten, og kan slå i bordet med å være lønnsom allerede fra første driftsår.
Som leder beskrives hun som tydelig, entusiastisk og kreativ, og hun har beviselig stor gjennomføringskraft.
Hvem som vinner, blir kjent onsdag 16. oktober. Da arrangeres årets høstmøte.