Kristin Monstad
Kristin Monstad er sjefredaktør i Drammens Tidende, Amedias nest største avis og landets tiende største dagsavis. Kristin har ført Drammens Tidende (DT) gjennom en stor endringsprosess, på tross av å ha nesten halvert den redaksjonelle stabben har Kristin med redaksjonen opplevd fremgang i lesertilfredshet og har nå vekst i antall abonnenter. Veksten i digitale abonnenter er betydelig. Kristin er strategisk dyktig, engasjerende og motiverer redaksjonen gjennom store endringer. Hun har i 2015 bidratt til det beste resultatet i DTs historie. Selv med lavere bemanning har hun reorganisert og re-prioritert journalistikken og skapt lokalt engasjement.
Kristin er journalistisk krevende, hun evner å støtte, og engasjere sine kolleger og medarbeidere fult ut. Hun drar frem kvinnelige medarbeidere og gir unge talenter en sjanse.
Grethe Gynnild-Johnsen
Grethe er direktør for Distriktsdivisjonen i NRK. Det siste året har hun restrukturert og effektivisert hele divisjonen, og stått i bresjen for nye samarbeid mellom NRK og lokale medieaktører, blant annet ved dekningen av Kommune- og fylkestingsvalget 2015. Under hennes ledelse har NRKs distriktskontorer skapt en ny tv-genre gjennom “sakte-fjernsyn”. Grethe har coachet og løftet frem kvinnelige ledertalenter over lengre tid, og ansatte i år Mah-Rukh Ali som første flerkulturelle kvinnelige distriktsredaktør i NRK.
Grethe har en av mediebransjens mest krevende jobber som sjef for over 900 ansatte ved 13 distriktskontorer. Hun er en modig leder som ofte står midt i stormen. Grethe har en enorm arbeidskapasitet, og evner å ta strategiske grep samtidig som hun involverer seg dypt i produktene. Hun er en ekte Nordlending. Åpen, direkte og rett på sak, med medmenneskelighet og varme.
Cathrine Laksfoss
Cathrine har siden sommeren 2013 vært ansatt som adm.dir for Schibsted Norge Distribusjon. Hun har fornyet et distribusjonsselskap- og nettverk som nå er posisjonert som et viktig forretningsområde. Cathrine har forbedrer driftsresultatet betydelig over 3 år, samtidig som hun har skapt nye muligheter.
Cathrine har bygget et svært godt team rundt seg, og rekruttert inn ny kompetanse og skap en kombinasjon av forretningsutvikling til ledende logistikk-kompetanse. Et synlig og vellykket resultat av dette er etableringen av Helt Hjem nettverket hvor distribusjonsselskapene til Polaris Media, Amedia og Schibsted står sammen om og som hver dag leverer over 2 millioner produkter (blader, bøker, småpakker) til norske hjem.
Cathrine er strategisk, har et pågangsmot og drivkraft få kan ta etter henne. Hennes leveranser de siste 3 årene er intet annet enn imponerende. Hun ser forretningsmuligheter, bygger nettverk og har en enorm gjennomføringsevne. Hun jobber godt med folk rundt seg og har fokus på kompetansebygging.
Tora Bakke Håndlykken (34)
leder en avdeling med 43 medarbeidere i VG som leverer nyheter til alle plattformer. Håndlykken var gjennom en årrekke en av VGs fremste journalister, vant Skup-diplom og markerte seg både innen løpende nyheter og graving. Siden har hun steget raskt i gradene som sjef i redaksjonen. Hun har gjennomføringsevne og jobber målrettet med å utvikle nyhetsseksjonens profil, beredskap og kompetanse. Hun beskrives som en inkluderende, journalistisk dyktig og ambisiøs leder med naturlig autoritet.
Janne Sundelius Braathen (27)
har vært en viktig brikke i Drammens Tidendes snuoperasjon, der avisa har gått fra fallende lønnsomhet til å sette rekorder innen abonnementsutvikling og lesing av digitalt innhold. I sin rolle som publiseringsredaktør har hun vært en pådriver og en tilrettelegger for å omorganisere produksjonsflyten for å sikre at DT er rigget for morgendagen. Braathen beskrives som både sulten og strukturert, og er en engasjert og tilstedeværende leder for frontsjefene i DT, og er til tross for sin unge alder en sterk profil i ledergruppa.
Karine Thyness (31)
er redaktør i Det Nye og Det Nye Shape Up. Hun har vist at hun vet nøyaktig hvordan hun skal engasjere et ungt publikum, blant annet gjennom den landsomfattende sosiale medier-kampanjen #sjekkdeg. Initiativet hadde som mål å få flere unge kvinner til å ta livmorhalsprøve, og resultatene viste at 20% flere tok prøven enn året før. Det Nye vant i år prisen for Årets magasin, og Thyness har satt sitt spor som redaktør ved å vise usminkede kjendiser på forsiden. Hun beskrives som en utradisjonell, åpen og visjonær leder som evner å tenke helt nytt.