Har du sittet på konferanse og tenkt «han har jeg sett så mange ganger på scenen nå... bah»? Vel, da er du ikke alene.
For det kan være utfordrende for konferansearrangører i en bransje å finne nye stemmer til å utfordre, inspirere og provosere. Og det kan være skummelt å tørre å ta det steget.
Men for tredje år på rad har Mediekonferansen tatt grep. Nå har de kjørt knallharde auditions og selektiv utvelgelse - for å finne nye stemmer til å stå på scenen.
Og i år er det klart at det var tre talenter som skilte seg ut:
Vilde Kristine Darvik (29), jobber i Influencebyrået Egmont People
Benjamin Werring (23), markedsføringsstudent ved UiA og digital markedsfører på 07 Media Sør
Madeleine Schøyen Bergly (34), kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge
- Dette er talenter som krever plass på scenen og som evner å utfordre, provosere og inspirere, forteller mentor og tekstdoktor Christine Calvert.
Sammen med leder Tone Helene Angsund for McCann Live, har de testet flere talenter - og gjort seg opp en mening om hvem som får æren av å stikke seg fram under Mediekonferansen i år, som arrangeres av Mediaforum.
- Vi var veldig opptatt av å finne folk som ikke har vært på scenen så ofte før. Der de andre foredragsholderne har fått god tid på seg, så er denne gjengen nærmest kastet inn i det - for det har vært mye å forberede, sier Angsund.
- Få meg opp på en scene så kjapt som mulig
Vilde Kristine Darvik avslører at det var sjefen som oppfordret henne til å søke om å bli en av de nye stemmene.
- Jeg skrev en «ballsy» søknadstekst og forsøkte hardt å skille meg ut ved å være en liten frekkas, ler hun og fortsetter:
- Jeg får et kick av å kaste meg ut i nye ting. Selv skal jeg snakke om kunder som ødelegger for sine egne kampanjer i «influencer marketing». Det er nemlig ganske variert kunnskap om det i bransjen, der flere behandler det som hvilken som helst annen markedsføring. Det er faktisk ikke måten å gjøre det på.
23-åringen Benjamin Werring skal holde foredrag om noe så kuriøst som et dataspill.
- Jeg skal preike om FortNite, sier han og setter i gang med et skikkelig latterbrøl.
- Men det blir ikke bare om spillet, men mer om hva vi som markedsførere kan lære av hva spillutviklerne har fått til på ett år ved å satse på alternative plattformer.
For Madeleine Schøyen Berglys del, var det skrekken ved å snakke foran mennesker som gjorde at hun meldte seg på.
- Jeg var på medarbeidersamtale med sjefen min og fortalte at jeg var engstelig for å presentere ting foran folkemengder. Og da var selvfølgelig hans svar å få meg opp på en scene så kjapt som mulig, ler hun.
Schøyen skal snakke om hvordan man kan oppnå mer åpenhet mellom kommunikasjonsfolk og journalister - og:
- Hvordan vi får vekk «corporate bullshit».
Lei av å høre de samme folkene
Dette er altså tredje året på rad at Mediekonferansen satser på prosjektet «Nye stemmer». Bakgrunnen er ganske enkel, forklarer Calvert:
- Vi vil ha nye mennesker og nye tema. Dette er en bransje og en industri som utvikler seg hele tiden og vi har så godt av å bli utfordret av nye folk. Jeg har ikke noe vondt å si om «the usual suspects», men dette er hakket mer spennende, synes jeg.
Tone Helene Angsund sier hun er glad i å være rundt unge og lovende folk som vil noe litt ekstra. Og derfor er dette prosjektet noe av det gøyeste hun gjør i løpet av et år, forteller hun.
- Det er så sinnssykt mange flinke folk som har lyst, men som ikke tør. Hos oss får de litt mentorering og coaching - og så er de klare. Men jeg må innrømme at jeg er mer nervøse enn de når de står på scenen, sier hun og ser på Calvert som nikker iherdig.
Angsund er også enig i at det er viktig med fornyelse på scenen.
- En del foredragsholdere blir kanskje litt blaserte - og så trygge på seg selv - at de ikke fornyer seg nok. Det slipper vi nå, ler hun.
- Hva har dere lyst til å oppnå? spør vi talentene.
- Jeg vil utfordre de som sitter der - og det kan godt hende at noen blir fornærmet. Jeg håper i alle fall det, ler Vilde Kristine Darvik