Ilja C. Hendel/Regjeringen
Snart kan Schibsted kjøpe Polaris: Kulturministeren vil droppe hele medieeierskapsloven
All makt til Konkurransetilsynet, også i mediesaker.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Kulturminister Thorhild Widvey (H) vil oppheve medieeierskapsloven som setter begrensninger for hvor mye et mediekonsern kan eie i norske medier.
Under åpningen av Nordiske Mediedager i Bergen onsdag vil kulturminister Thorhild Widvey fortelle at hun vil sende en opphevelse av medieeierskapsloven ut på høring, og trolig vil Stortinget vedta endringen alt i høst. Spørsmål knyttet til fusjoner i mediebransjen skal heretter bare reguleres av konkurranseloven, skriver Dagens Næringsliv.
– Dette er noe bransjen har etterspurt. Ved fusjoner og oppkjøp er det i dag slik at man både må forholde seg til konkurransetilsynet, men også til medieeierskapsloven og medietilsynet. Dette er dobbelt opp, og det er unødvendig byråkrati, sier Widvey.
Samtidig vil næringsminister Monica Mæland (H) endre konkurranseloven til å ta hensyn til mangfold i mediene.
– Det vil føre til at vi får ett regelverk og én saksbehandling. Det blir en forenkling, og det blir mindre tidkrevende. Medietilsynet skal fortsatt være rådgivende. Konkurransetilsynet vil forholde seg til Medietilsynet og få råd, men det er konkurranseloven som avgjør. Det gjør det enklere, da har vi ett regelverk og én prosedyre, sier Mæland.
Dagens medieeierskapslov har klare grenser for hvor mye et selskap kan eie av norske medier. Grensen går på 33 prosent av det nasjonale avisopplaget, 33 prosent av seerandelene på TV eller 33 prosent av lytterne på radio. Ingen eier kan heller eie mer enn 60 prosent av avisopplaget i noen av de definerte medieregionene.
(©NTB)