Denne uka ble mediebyråenes omsetningstall per juli klar, som forteller om utviklingen i denne store delen av reklamemarkedet.
Og utviklingen etter sju måneder er omtrent som tidligere i år:
Papiravisene taper store penger, og «fallet» har stabilisert seg på rundt 20 prosent. I rene penger er så langt over 150 millioner kroner forduftet fra mediebyråenes avis-budsjetter. For ordens skyld gjelder dette tallet i hovedsak riks- og regionaviser.
Fagpresse og ukepresse taper også, med rundt 10-15 prosent.
TV holder en solid posisjon, med en vekst så langt i år på 1,2 prosent sammenlignet
Radio leverer så langt i år 3,7 prosent vekst, og hadde en knall juli - i juni var den akkumulerte veksten i år på 1,8 prosent. Mediebyråenes omsetning i juli måned var på
Utendørsreklame og kino leverer fortsatt god vekst, om enn tallene her er små.
Internett leverer også en meget solid sommer, og etter at «veksten» har avtatt tidligere i år, er nettet nå på vei oppover.
Mediebyråforenigen leverer statistikken akkumulert, og ikke omsetning for enkeltmåneder.
Men ser vi litt bak tallene, tyder de på en meget solid måned for internett - sammenlignet med juli 2014. Særlig web-TV gjør det nå bedre igjen, med 85 prosent større omsetning i juli 2015 enn samme måned 2014. Tallene er imidlertid fortsatt små i dette segmentet.
Mediebyråomsetning - per måned:
Juli 2015
Juli 2014
Internett
145 756
113 787
28,10 %
Display
78 323
63 327
23,68 %
Mobil
27 260
22 039
23,69 %
WEB-TV
8 439
4 550
85,47 %
Søk:
31 734
23 871
32,94 %
I sum har mediebyråene omsatt for 5,071 milliarder kroner i år, en vekst på 0,2 prosent sammenlignet med 2014. Det betyr at juli har vært en del bedre enn fjoråret; per juni lå det an til en liten reduksjon i den samlede omsetningen.
Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
Andre:In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)