Roger Fosaas
Mens reklameomsetningen stuper, vokser fortsatt mediebyråenes egne inntekter
- Skyldes nye tjenester og mer rådgivning, svarer byråene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Mens mediebyråenes pengestrøm av reklamekjøp for kundene sank med 82 millioner kroner, økte inntektene med 67 millioner.
Byråene mener det skyldes nye tjenester som ikke kommer fram i statistikkene.
Ifølge Dagens Næringsliv flytter mediebyråene mindre penger for annonsørene, men tar bedre betalt.
Avisen, som har gått gjennom regnskapstallene til de største mediebyråene, skriver at den samlede pengestrømmen gjennom byråene sank med 82 millioner kroner.
Likevel økte byråets inntekter med 67 millioner kroner.
Før sommeren publiserte annonsørforeningen Anfo funn fra «Den store annonsørundersøkelsen 2016», der seks av ti annonsører svarte at de er bekymret for manglende åpenhet om inntjening på digital annonsering fra mediebyråene.
Byråene Starcom og Zenith rapporterer i Norge gjennom Vivaki Norway, hvor Peder Mittet er leder. Han mener det ikke er mangel på transparens i disse byråene.
– Bakgrunnen er økt etterspørsel etter rådgiving, og at vi gjennom flere år har utviklet flere rådgivingsbaserte produkter og tjenester. Vi har en åpen forretningsmodell rundt det programmatiske der gråsonene kanskje er tydeligst, sier Mittet.