Veslemøy Østrem, leder av Medienettverket under åpningen av jubileumskonferansen i Kulturkirken Jakob torsdag.

Medienettverket lanserer mentorprogram for å styrke kvinners lederskap og karrieremuligheter

Lanserte mentorprogrammet på sin 20-årsjubileumskonferanse i Kulturkirken Jakob torsdag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forbindelse med at Medienettverket, Forum for kvinner i ledelse fyller 20 år lanserer de et nytt mentorprogram på tvers av bransjen for å styrke kvinners lederskap og karrieremuligheter i mediene. Det gjør de i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL). 

Det melder Medienettverket i en pressemelding. 

Programmet vil tilby 15 deltakere hvert år mulighet til å bygge en mentorrelasjon med erfarne leder fra bransjen. 

– Medienettverkets styre spurte sine medlemmer i vår hva de ønsket at nettverket skulle være. Vi fikk tydelig tilbakemelding om at nettverkssamlinger og konferanser fortsatt var nyttig, men at mer konkrete verktøy i utviklingen av godt lederskap var et ønske. Mentoring har vist seg å ha svært god effekt dersom det gjøres riktig, og AFF har dokumentert gjennom mange år at de er en aktør som skaper endring. Vi er stolte over å kunne tilby dette til bransjen, sier leder for Medienettverket Veslemøy Østrem ifølge pressemeldingen. 

Har med seg konsernene 

Ifølge pressemeldingen har Medienettverket hatt kontakt med de fleste konsernlederne i mediebransjen for å få innblikk i deres behov i mangfoldsarbeidet. 

– Alle topplederne vi har hatt kontakt med til nå, stiller seg bak et mentorprogram og ønsker å bidra både som mentorer og til finansiering. Det er gledelig å se at konsernledere i hele bransjen tar arbeidet med mangfold på alvor, sier hun.

Ifølge pressemeldingen er Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef i NRK er glad for initiativet.

– Vi trenger større mangfold i ledelsen av norske medier, for bedre å treffe hele publikum. Klare mål og mer konkrete virkemidler er en forutsetning. Derfor støtter og bidrar NRK til Mentorprogrammet, sier han ifølge pressemeldingen. 

Også TV2, Schibsted, Amedia, Polaris og Mentor Medier har stilt seg positive til prosjektet, skriver Medienettverket. 

– I TV 2 mener vi dette programmet kan bli et av flere viktige virkemidler for å fremme en bedre kjønnsbalanse blant ledere i medievirksomheter. Selv har vi ennå ikke kommet dit vi burde være, og derfor er dette høyst relevant for oss, sier TV2-sjef Olav Sandnes ifølge pressemeldingen. 

– Kjønnsbalanse bra for arbeidsmiljøet

Som nevnt skal MBL være samarbeidspartner for mentorprogrammet. De bidrar med delfinansiering og faglig støtte, står det i pressemeldinga. 

– Da MBL i mars presenterte undersøkelsen om kjønnsbalanse i mediene viste resultatene at kvinnene i altfor stor grad faller fra før de når ledergruppene, og at det er en overvekt av menn som leder norske mediebedrifter. Da bransjen gjorde undersøkelse om seksuell trakassering, ble bedre kjønnsbalanse blant ledere og på arbeidsplassen trukket fram som et mulig grep for å bli kvitt trakasseringsproblemer og at bedre kjønnsbalanse er bra for arbeidsmiljøet, sier styreleder i MBL og administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg ifølge pressemeldingen og fortsetter: 

– Derfor er det viktig at vi nå får på plass en mentorordning i bransjen for å øke kvinneandelen og mangfoldet blant norske medieledere. Vi ser fram til at programmet kommer i gang og håper at mange ønsker å delta. Ikke minst gleder vi oss til å se flere kvinner i medieledelsen i årene som kommer. 

Powered by Labrador CMS