- Dear Mark, skrev Aftenpostens sjefredaktør i 2016. Bildet er altså tatt i en helt annen sammenheng. Men nå er det altså et faktum at sosiale medier er en større reklamekanal enn papiraviser.
Erik Johansen / arkivfoto
Mediebarometeret:
For første gang kjøper mediebyråene nå mer reklame på sosiale medier enn i papiraviser
Det viser Mediebarometeret for oktober. TV-omsetningen fortsetter å falle svakt, mens «bannerannonsen» får en uventet opptur.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert, ser ut til å bli oppsummeringen av reklameåret 2017.
Om Mediebyråforeningens mediebarometer:
- Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
- Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet.
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
- Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
- Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Derfor skal man nok som tidligere omtalt være forsiktig med å tolke for mye ut av enkeltmåneder.
Men når også oktobertallene fra Mediebyråforeningen er her, begynner vi å ane konturene av hvordan høsten utvikler seg:
- Etter en tidvis god vår, fortsetter TV sin svake nedgang i oktober, med 1,3 prosent ned. Veksten for hele 2017 er nå «nede i» 3,7 prosent.
- Papiravisene («dagspresse») får nedgang igjen, etter en sommer med oppløftende vekst. Men nedgangen i oktober er på bare 7 prosent, og ikke 20-25 prosent som vi har sett gjennom flere år.
- Vi ser også spor av den digitale konsolideringen som tidligere er omtalt, ved at tradisjonelle digitale kanaler henter seg inn igjen. Tradisjonell nettannonsering på display og mobil omsatte i oktober for like mye som i fjor, mens det tidligere måneder har falt med mellom 10 og 20 prosent.
MEDIEBAROMETERET: Omsetning i oktober (1 mnd)
Alle tall 1000 kroner.
| Okt 2017 | Okt 2016 | Endring |
Internett | 334 241 | 299 785 | 11,5 % |
Display | 74 915 | 75 556 | -0,8 % |
Mobil/tablet | 20 826 | 21 104 | -1,3 % |
Programmatisk/Nettverk | 86 487 | 80 611 | 7,3 % |
Sosiale medier | 67 384 | 50 438 | 33,6 % |
Søk | 46 900 | 38 815 | 20,8 % |
Video | 37 729 | 33 261 | 13,4 % |
TV | 407 794 | 412 961 | -1,3 % |
Radio | 37 448 | 48 003 | -22,0 % |
Kino | 12 774 | 14 069 | -9,2 % |
Utendørs/plakat | 64 298 | 56 162 | 14,5 % |
Dagspresse | 55 326 | 59 495 | -7,0 % |
Ukepresse/magasiner | 10 165 | 13 929 | -27,0 % |
Fagpresse | 3 682 | 3 335 | 10,4 % |
DM | 69 579 | 69 195 | 0,6 % |
Andre medier | 3 022 | 4 867 | -37,9 % |
Sum medieomsetning | 998 329 | 981 801 | 1,68 % |
Men samtidig som det er tendenser til «konsolidering», fortsetter veksten for sosiale medier:
I oktober klokker kategorien inn til 33,6 prosent, omtrent som 2017 som helhet, en vekst på 34,7 prosent.
Norske mediebyråer har så langt i år kjøpt reklame på sosiale medier for 500 millioner kroner. Det vil i praksis si Facebook.
Denne veksten sørger for at kategorien nå er større enn søk (Google) - men også større enn papiravisene.
Det sistnevnte skjer så langt vi kan se for første gang nå i oktober. når sosiale medier så langt i år ha ren markedsandel på 6,4 prosent, mens dagspresse har 6,3.
Og alt tyder vel på at denne forskjellen bare vil øke i tida framover.
MEDIEBAROMETERET: Per oktober 2017 (10 mnd)
| I år | I fjor | Endring | Andel 2017 | Andel 2016 |
Internett | 2 672 248 | 2 427 378 | 10,1 % | 34,0 % | 32,1 % |
Display | 624 639 | 681 852 | -8,4 % | 7,9 % | 9,0 % |
Mobil/tablet | 178 566 | 221 497 | -19,4 % | 2,3 % | 2,9 % |
Programmatisk/Nettverk | 630 381 | 571 032 | 10,4 % | 8,0 % | 7,6 % |
Sosiale medier | 506 553 | 376 071 | 34,7 % | 6,4 % | 5,0 % |
Søk | 469 763 | 371 504 | 26,4 % | 6,0 % | 4,9 % |
Video | 262 346 | 205 422 | 27,7 % | 3,3 % | 2,7 % |
TV | 3 039 210 | 2 939 357 | 3,4 % | 38,6 % | 38,9 % |
Radio | 316 946 | 323 961 | -2,2 % | 4,0 % | 4,3 % |
Kino | 91 478 | 78 055 | 17,2 % | 1,2 % | 1,0 % |
Utendørs/plakat | 465 340 | 362 801 | 28,3 % | 5,9 % | 4,8 % |
Dagspresse | 498 391 | 581 910 | -14,4 % | 6,3 % | 7,7 % |
Ukepresse/magasiner | 85 927 | 108 099 | -20,5 % | 1,1 % | 1,4 % |
Fagpresse | 25 244 | 24 775 | 1,9 % | 0,3 % | 0,3 % |
DM | 640 146 | 650 549 | -1,6 % | 8,1 % | 8,6 % |
Andre medier | 33 862 | 64 532 | -47,5 % | 0,4 % | 0,9 % |
Sum medieomsetning | 7 868 792 | 7 561 417 | 4,1 % | | |