TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).
Gard L. Michalsen
MEDIEBAROMETERET
Det ble en svart november for TV-reklame, med hele 16,6 prosent fall i byråomsetningen
ANALYSE: Etter å ha møtt fallende seertall med høyere priser, tyder mye på at smellen nå kommer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Temaet som har preget omtalen av Mediebarometeret minst annen hver måned, preger også novemberutgaven:
Mediebarometeret:
- Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
- Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet.
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
- Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
- Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
For etter 11 måneder med alt fra stor vekst til bratt fall, ser det nå ut til TV som reklamekanal begynner å møte veggen på ordentlig.
Mens konsumet av såkalt lineært TV i noen aldersgrupper det siste året har falt nærmest som en stein, har kanalene møtt dette ved å sette opp prisene. I kombinasjon med fortsatt høy etterspørsel har det gitt vekst i reklameinntektene.
Men nå er denne festen over, tyder siste barometer fra Mediebyråforeningen på:
I november kjøpte byråene TV-reklame for «bare» 275 millioner kroner - ned 16,6 prosent fra samme måned i fjor.
Ser vi på året under ett, er TV-veksten etter 11 måneder nå bare på 1,4 prosent. Dersom denne utviklingen fortsetter vil 2017 ikke ende med vekst: Så sent som etter oktober var differansen 100 millioner mot 2016, men nå er halve forspranget blitt borte.
«Godt hjulpet» av nedgang på TV, er det i sum også en ganske betydelig nedgang i den samlede byråomsetningen i november - på hele 7,7 prosent målt mot samme måned i fjor.
MEDIEBAROMETERET: Omsetning i november (1 mnd)
Alle tall 1000 kroner.
| Nov 2017 | Nov 2016 | Endring |
Internett | 306 490 | 300 063 | 2,1 % |
Display | 69 799 | 82 012 | -14,9 % |
Mobil/tablet | 16 631 | 23 585 | -29,5 % |
Programmatisk/Nettverk | 73 400 | 76 814 | -4,4 % |
Sosiale medier | 62 200 | 49 921 | 24,6 % |
Søk | 58 076 | 42 142 | 37,8 % |
Video | 26 384 | 25 589 | 3,1 % |
TV | 275 654 | 330 647 | -16,6 % |
Radio | 30 762 | 37 132 | -17,2 % |
Kino | 6 726 | 6 544 | 2,8 % |
Utendørs/plakat | 44 777 | 46 540 | -3,8 % |
Dagspresse | 62 544 | 72 721 | -14,0 % |
Ukepresse/magasiner | 9 625 | 12 483 | -22,9 % |
Fagpresse | 2 758 | 2 702 | 2,1 % |
DM | 81 949 | 81 028 | 1,1 % |
Andre medier | 5 454 | 5 515 | -1,1 % |
Sum medieomsetning | 826 739 | 895 375 | -7,7 % |
Den andre klare trenden fra novembertallene er at den digitale konsolideringen vi tidligere har omtalt til en viss grad ser ut til å fortsette:
- Programmatisk vokser ikke like raskt lenger. Ja, i november isolert sett er det faktisk en nedgang her.
- Dette kommer imidlertid ikke andre tradisjonelle digitale kanaler til gode, for nedgangen er solid også på display og mobil.
- Samtidig vokser fortsatt sosiale medier og søk, begge med vekst på rundt 30 prosent så langt i år.
- Dagpressen (papiravisene) hadde noen gode måneder i sommer og høst, men falt i november med 14 prosent. Det er også trenden for hele 2017, noe som tross alt er bedre enn nedgang på 20-25 prosent foregående år.
MEDIEBAROMETERET: Per november 2017 (11 mnd)
Alle tall 1000 kroner.
| I år | I fjor | Endring | Andel 2017 | Andel 2016 |
Internett | 2 978 738 | 2 727 441 | 9,2 % | 34,3 % | 32,3 % |
Display | 694 438 | 763 864 | -9,1 % | 8,0 % | 9,0 % |
Mobil/tablet | 195 197 | 245 082 | -20,4 % | 2,2 % | 2,9 % |
Programmatisk/Nettverk | 703 781 | 647 846 | 8,6 % | 8,1 % | 7,7 % |
Sosiale medier | 568 753 | 425 992 | 33,5 % | 6,5 % | 5,0 % |
Søk | 527 839 | 413 646 | 27,6 % | 6,1 % | 4,9 % |
Video | 288 730 | 231 011 | 25,0 % | 3,3 % | 2,7 % |
TV | 3 314 864 | 3 270 004 | 1,4 % | 38,1 % | 38,7 % |
Radio | 347 708 | 361 093 | -3,7 % | 4,0 % | 4,3 % |
Kino | 98 204 | 84 599 | 16,1 % | 1,1 % | 1,0 % |
Utendørs/plakat | 510 117 | 409 341 | 24,6 % | 5,9 % | 4,8 % |
Dagspresse | 560 935 | 654 631 | -14,3 % | 6,5 % | 7,7 % |
Ukepresse/magasiner | 95 552 | 120 582 | -20,8 % | 1,1 % | 1,4 % |
Fagpresse | 28 002 | 27 477 | 1,9 % | 0,3 % | 0,3 % |
DM | 722 095 | 731 577 | -1,3 % | 8,3 % | 8,7 % |
Andre medier | 39 316 | 70 047 | -43,9 % | 0,5 % | 0,8 % |
Sum medieomsetning | 8 695 531 | 8 456 792 | 2,8 % | | |