Mediebyråforeningen offentliggjorde torsdag årets andre Mediebarometer, som viser utviklingen for reklameomsetningen som går gjennom byråene.
Og barometeret viser fortsatt sterk storm for printmediene.
Etter årets tre første måneder er fasiten denne for disse kategoriene, sammenlignet med samme periode for 2015:
DAGSPRESSE: -23,8 prosent
UKEPRESSE/MAGASIN: -24,6 prosent
FAGPRESSE: -11,7 prosent
Dette fortsetter og forsterker med andre ord utviklingen vi har sett de seneste åra.
Like dramatisk er det at «tradisjonell» reklame på display og mobil også taper stort - og mye av den digitale omsetningen flytter seg til programmatisk annonsering og sosiale medier. Og dermed ofte bort fra mediehusenes kanaler.
(Saken fortsetter under tabellen.)
Etter tre måneder tyder det også på noe tap for TV og radio, og samlet reklameomsetning ligger på 2,204 milliarder - mot 2,372 milliarder i 2015, hvilket er 7,1% lavere innrykket omsetning.
Men denne sammenligningen må også tas med en viss klype salt, understreker Mediebyråforeningen:
- Påsken i år ligger i sin helhet i mars, noe som en av faktorene for lavere omsetning. I 2015 var påsken i april. For å få reell sammenligning må vi vente til vi har tall for første tertial, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
Andre:In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)