På tre år har papiravisene mistet halvparten av omsetningen fra mediebyråene

MEDIEBAROMETERET: Over 300 millioner kroner har flyttet seg digitalt de siste årene. Annonseinntektene på papir er fortsatt i fritt fall.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebyråforeningen offentliggjorde tirsdag Mediebarometeret for mai måned, som viser utviklingen for reklameomsetningen som går gjennom byråene.

Og barometeret viser fortsatt sterk storm for printmediene.

Etter årets fem første måneder er fasiten denne for disse kategoriene, sammenlignet med samme periode for 2015:

  • DAGSPRESSE: - 22 %
  • UKEPRESSE/MAGASIN: - 16,7 %
  • FAGPRESSE: - 18,7 %

Dette fortsetter og forsterker med andre ord utviklingen vi har sett de seneste åra. 

Ser vi på utviklingen over tid, er utviklingen enda mer dramatisk:

Siden 2013 har dagpresse - altså både riks-, region- og lokalaviser på papir - tapt hele 50 prosent av annonseomsentingen fra mediebyrå.

I 2013 var dagspressens byråomsetning etter fem måneder på 659 millinoer kroner. I 2016 er den etter fem måneder på bare 336 millioner.

Med andre ord er nær 330 millioner kroner borte vekk fra papiravisene.

Digitale kanaler vokser voldsomt

I samme periode har digitale kanaler styrket seg voldsomt. Ser vi langt tilbake, har Internett vokst fra rundt 750 millioner kroner etter mai i 2013, til 1,2 milliarder kroner etter fem måneder av 2016.

Noe av dette tilfaller kan hende mediehusene gjennom display, mobil og programmatisk. I 2016 har programmatisk virkelig skutt fart, og omsetningen vokser her med 98,5 prosent sammenlignet med 2015.

Men søk og sosiale medier vokser også - og verdt å merke seg er at sosiale medier nå har passert søk. I klartekst vil det si at mediebyråene bruker mer penger hos Facebook enn hos Google. 

Med en vekst på 77,4 prosent i år, har mediebyråene kjøpt reklame for sine kunder i sosiale medier for 174 millioner kroner i år - seks millioner mer enn søk. Senest i april var søk fortsatt størst blant disse to. 

Andre trender verdt å merke seg er at TV fortsatt leverer godt i 2016, med en vekst på 3,5 prosent. Kino har små tall, men en solid vekst på 59 prosent. Mens radio sliter litt i 2016, etter et godt 2015, med 7,6 prosent svikt så langt i år.

Se alle tallene her:

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Powered by Labrador CMS