Mediebarometeret: Fortsatt digital vekst, fall på papir - og TV-en har tatt seg opp igjen i september

Mens kinoreklamen ufortrødent vokser videre - 46,8 prosent vekst så langt i år!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebarometeret per september måned, som forteller hvor mediebyråene plasserer kundenes markedsbudsjetter, bærer bud om den samme utviklingen vi har sett tidligere i år:

Papiravisene taper rundt hver fjerde krone, som tidligere i år - og tidligere år.

Det er sterk digital vekst, og en dreining fra tradisjonell display-annonsering til programmatisk, sosiale medier og søk. Programmatisk og sosiale medier vokser fortsatt med over 70 prosent.

Samtidig har TV-markedet etter en svakere sommer nå tatt seg opp igjen i september, og ligger nå over fjoråret.

Og fortsatt er det solid vekst for kinoen - om tallene er små, er det vekst på nær 50 prosent!

Se alle tallene per september her:

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Powered by Labrador CMS