Det store bildet i Mediebarometeret for juli er at trendene vi har sett gjennom hele 2016, fortsetter.
Mediebyråforeningen melder med andre ord om stor vekst for programmatisk og sosiale medier, mens printmedier og tradisjonell displayannonsering sliter tungt.
Tallene forteller bare om reklameomsetningen som går gjennom mediebyrå, men det er heller ikke småpenger: Så langt i år er totalmarkedet på 5,016 milliarder kroner, en liten nedgang på 1,6 prosent.
Solid sportssommer løfter TV-omsetningen
Fallet for dagspresse er fortsatt på rundt hver fjerde krone, på 22,9 prosent.
Samtidig kan TV-kanalene se tilbake på en knallmåned, formodentlig hjulpet av fotball-EM og gode seertall på sport: TV kan etter juli vise til en vekst på 2,1 prosent i 2016, og har omsatt for 1,885 milliarder kroner så langt i år.
Juli isolert sett er tradisjonelt en dårlig måned, men årets utgave var langt bedre enn fjoråret - med en omsetning på 124 millioner kroner i 2016, kan vi lese ved å sammenligne juli- og junitallene. I fjor var juliomsetningen på bare 89 millioner.
Hvem er størst?
En annen interessant kamp er duelllen mellom søk og sosiale medier. Det vil i praksis si kampen mellom Google og Facebook om digitale reklamekroner.
Tidligere i år passerte kategorien sosiale medier for første gang søk. Etter juli er søk tilsynelatende størst igjen, men det er bare med 252 millioner kroner så langt i år - en håndfull millioner mer enn sosiale medier.
Og mens førstnevnte har vokst med «bare» 16,3 prosent i år, har sistnevnte en solid fart på 76,8 prosent.
Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
Andre:In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)