Reklamesalg via mediebyrå falt med 13,7 prosent i november

– Det ser ut til at vi kan glemme å få en positiv utvikling i 2019, sier Mediebyråforeningen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag morgen melder Mediebyråforeningen i en pressemelding at reklameomsetningen via mediebyråene falt med 13,7 prosent i november måned sammenlignet med november 2018, mens 2019 samlet viser en nedgang på 6,5 prosent fra samme periode i fjor.

– Vi hadde jo håpet på en liten opptur de siste to månedene i året, men den kom ikke i november. I stedet ble det en ekstra bratt motbakke. Nå får vi håpe på en liten opptur i julemåneden, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i meldingen.

– Det ser ut til at vi kan glemme å få en positiv utvikling i 2019. Da får vi heller håpe på at 2020 blir langt bedre, sier Merete Mandt Larsen.

Videre pekes det på at både august og september endte i pluss, mens oktober ble nedtur. Det er tett løp mellom internett og TV som de største reklameplattformene, men internett er knapt foran etter 11 måneder.

– Det er ikke slik at internett vokser. I stedet er virkeligheten at internett taper mindre enn TV. For begge er i minus inneværende år. Det skal bli spennende å se hvem som er størst når regnskapet for 2019 er klappet og klart. Akkurat nå er internett et lite hestehode foran, sier Merete Mandt Larsen.

TV faller med 9,4 prosent fra tilsvarende periode i fjor, mens internett har en tilbakegang på 1,9 prosent.

Etter årets 11 første måneder ble det omsatt reklame via mediebyråene for 8,8 milliarder norske kromer mot 9,4 milliarder etter 11 måneder i 2018.

Powered by Labrador CMS