Bord fult med lokalaviser under Landslaget for lokalaviser (LLA) sitt landsmøte på Scandic Ambassadeur Hotel I Drammen.
Berit Roald / NTB scanpix
Negativ utvikling i reklamemarkedet: Ni prosent nedgang for dagspressen
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets fire første måneder er klart.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mens det i fjor i samme periode ble omsatt reklame for 3,5 milliarder kroner i første tertial (tredels år), endte tilsvarende tall på 3,31 milliarder kroner i år.
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen legger imidlertid til at nedgangen for årets første kvartal (fjerdedels år), er høyere enn årets første tertial.
– Sånn sett så opererer vi med et lavere minustall i første tertial sammenlignet med første kvartal, sier hun.
TV viser fremdeles minus etter årets fire første måneder. Isolert sett hadde TV en nedgang på 4,7 prosent i april måned. Akkumulert for årets fire første måneder lander man nå på minus 8,3 prosent.
– TV faller fortsatt. Det er klart at det merkes når den største reklamebæreren ifølge våre målinger faller såpass mye. TV har tyngde i det norske mediemarkedet, sier Mandt Larsen.
Dagspresse faller ni prosent akkumulert for årets første tertial, ifølge Mediebarometert.
– Dagspresse fortetter å falle sterkt i reklamemarkedet, og det er også i tråd med fallende opplagstall og lesertall gjennom mange år. Sånn sett er det ingen bombe, sier daglig leder Merete Mandt Larsen.
Imidlertid hadde internett en oppgang på 3,2 prosent i april, som betyr at man i årets fire første måneder lander på minus 1,2 prosent for internett som reklamebærer.