Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen

Medie­investeringene vokser: – Optimisme i markedet

Siden starten av året har omsetningen i landets mediebyråer økt med 18,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, melder mediebarometeret.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Totalt har det blitt investert 5,2 milliarder kroner i mediene i årets første sju måneder. Tilsvarende tall i fjor var på 4,37 milliarder kroner, viser en oversikt fra Mediebyråforeningen.

I juli var oppgangen på 34 prosent sammenlignet med samme måned året før.

Koronanedstengingen av Norge førte til et solid fall i medieinvesteringer i mars 2020, men nå tyder mye på at markedet snart er tilbake på 2019-nivå igjen.

Om investeringsøkningen fortsetter, kan omsettingen passere 2019-tallene på 8,53 milliarder kroner med god margin.

– Vi får stadig flere signaler om optimisme i markedet. Mediene melder om vekst, og annonsørene har tro på fremtiden. Slikt liker vi. Det er optimisme der ute, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Digitale medier er kategorien som vokser aller mest, med en økning på 29,5 prosent fra samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS