Sammenlignet med i fjor viser reklameomsetningen via mediebyråene i Norge fremdeles negative tall, og et fall på 16,1 prosent etter årets første åtte måneder.
Det kommer frem i Mediebarometeret for august fra Mediebyråforeningen. Samtidig opplyser de at august gir en forsiktig akkumulert forbedring sammenliknet med junitallene.
– Koronasituasjonen legger fremdeles en kraftig demper på reklamemarkedet. Men vi ser noen lyspunkter og i disse dager må vi glede oss over de lyspunktene sin dukker opp, sier Merete Mand Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Samtlige kanaler er i minus i august måned, med unntak av TV som hadde en oppgang i august 2020 i forhold til året før.
Internett troner fortsatt på toppen som den største reklamekanalen, med 39,8 prosent i totale reklameomsetning, mot tradisjonell TVs andel på 36 prosent.
– Internett er ned med 9,2 prosent etter årets først måneder. Innen denne kategorien er det mobil/tablet som har fått den største nedturen, sier Mand Larsen.