Nettavisene er nærmest uforandret på 20 år. Og de fortsetter å lage «papir på nett». Innovasjonen er begrenset til betalingsmurer, native annonser og et par eventer. Og bannerannonser i forskjellige former og størrelser. Omstillingen handler mest om nedskjæringer. Nedskjæringer fordi Facebook og Google «tar annonsekronene». I tillegg tar NRK de ansatte som ikke blir «nedskjært».
Dagens mediehus må tvinges til å innovere. Og kvitte seg med gamle ledere som nekter å endre seg.
Om du ikke har skjønt det allerede, så går det en kule varmt i MediaPuls sitt virtuelle studio i dag. Spenn deg fast for MedieRant Spesial.
Vi tar også for oss VG som sponset og plusset en viktig sak om hvor det har blitt av med ekskjærestene til de svenske kongebarna. Og om NTB-medarbeideren som ble litt for ivrig på Enter-tasten og meldte om Kongens død, og som skyldte på «teknisk svikt» etterpå.
eMarketer tror det norske markedet for mobilannonsering vil dobles frem mot 2021, og ifølge mobilteknologi-selskapet Tune er 2,8% av all annonsering i mobilapper svindel.
I sosiale medier siden sist, kommer vi innom følgende saker:
- Nye Facebook oppdateringer og tester
- Google har lansert smart-jakka de har utviklet sammen med Levi’s
- Instagram vokser videre mot milliarden
- Twitter dobler …. antall tegn
- …og Facebook dobler antall klikk for å komme til notifications
Nyttige lenker:
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.