Per Håkon Fasting (t.h.), konserndirektør annonse i Schibsted Norge.

MediaPuls 157: Hva kan Schibsted tilby norske annonsører framover?

PODKAST: Vi tar en prat med Per Håkon Fasting, konserndirektør annonse for de norske mediehusene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Er Schibsted et fullverdig annonse-alternativ til Facebook og Google? Og hvordan kan man reklamere på TV 2 Sumo uten å reklamere på lineært TV?

Vi har snakket – og vi snakker mye om Facebook og Google. Om SEO, SEM, Facebook-annonsering, banner-annonser, innholdsmarkedsføring og native advertising.

Vi har også snakket mye om hvor langt etter norske mediehus ligger, når det kommer til å tilby et konkurransedyktig alternativ.

MediaPuls har besøk av Per Håkon Fasting som er konserndirektør for annonse i Schibsted, for å høre mer om hva Schibsted kan tilby norske annonsører – i dag og i tiden fremover.

Franske myndigheter har bøtelagt Facebook for brudd på den franske personvernloven etter at de har sporet brukere – og ikke-brukere – for å målrette annonsering mot brukerne sine.

Facebook er også under etterforskning for brudd på personvernlovgivningen i Belgia, Nederland, Tyskland og Spania.

Akkurat nå går digital markedsføring og EU i utakt, og de neste 12 månedene vil bli veldig, veldig avgjørende – ikke bare for Google og Facebook, men også for mediebransjen.

Reklamere lineært for å reklamere på nett

Telenor gjorde et stort nummer ut av at de ikke skulle bruke tradisjonelle kanaler for å markedsføre ungdoms-abonnementet sitt Yng.

– Ikke korrekt at Telenor droppet TV-reklame, skriver TV 2-direktør Marius Høgebøl i Kampanje 14. mai.

Men hvordan skal Telenor kunne reklamere for Yng på TV 2 Sumo, hvis de ikke reklamerer på den lineære TV-kanalen?

Botometer avslører om en Twitter-bruker er ekte eller ikke, og i sosiale medier siden sist tar vi for oss:

  • Instagram Stories lanserer Selfie-stickers
  • Instagram tester location stories
  • 10 meldingsapper publisister og virksomheter bør teste
  • 16-åring slår Ellen DeGeneres i antall retweets

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

Nyttige lenker:

 

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS