Fredag kveld var den kommersielle delen av mediebransjen samlet til fest og moro etter dager på Mediekonferansen.
Og det var knyttet ekstra spenning til denne kvelden - da prisene for det beste arbeidet skulle deles ut. I alt deler Mediaforum ut seks hovedpriser, som i år gikk til flere store aktører i bransjen.
Dette i tillegg til en rekke sølv, bronsje og diplomer.
For de som ikke kjenner til denne delen av bransjen, så er Mediaforum en bransjeorganisasjon som arbeider for å vise reklamens og annonsemedienes rolle i verdiskaping, samt bygge arenaer for nettverksbygging og faglig utvikling med fokus på markedsføring og kommunikasjon.
Juryen har bestått av: juryleder Tonje Gjerstad, TG Rådgivning, styreleder Pål Listuen, Pollstat, Aina Lemoen Lunde, DNB, Dorota Grabowska, Egmont og Pål Børresen, GroupM (fjorårets Hedersprisvinner)
Direktesending med Paal Fure og juryleder Tonje Gjerstad:
Her er hovedprisene:
Mediestrategi
RED Media, Kolonial.no Grill 2018 - Hvordan hjelpe nordmenn å planlegge
Mediekreativitet
OMD, Orkla Confectionary & Snacks, Lansering av Smash! AppAppApp
Mediekanal
DNX, Dagens Næringsliv, SAS - De klassiske loungerne
Mediekampanje
VG Partnerstudio, EA Sports - FIFA18
Annonsørprisen 2018
ORKLA
Mediaforums Hederspris ble opprettet i 1984 - for å hedre en, eller flere personer, som har gjort en spesiell innsats for mediefaget.
En samlet jury står bak denne begrunnelsen Årets hedersprisvinner har markert seg som en av de mest markante i norsk kommunikasjons- og mediebransje. Med sitt ustoppelige engasjement - har vedkommende bidratt innenfor alle de tre områdene som ligger til grunn - for å bli tildelt denne spesielle hedersprisen. I det ligger det at vedkommende har:
1. Bidratt til å høyne mediefagets anseelse.
2. Drevet seriøs forskning og/eller god kommunikasjon av mediedata.
3. og, på annen måte bidratt til å høyne nivået for faget.
Vinneren beskrives av kollegaer som en person som fremstår med særdeles høy faglig kompetanse, og som over tid har bidratt med gode og tydelige refleksjoner. Som klarer å kombinere innsikt, kreativitet og forretningsforståelse – på en slik måte at det skaper resulter for kundene - så vel som for egen bedrift Det nevnes også «innovativ, digital og resultatorientert». Årets Hedersprisvinner er en frontfigur i bransjen.
Vedkommende har særdeles stor faglig tyngde, og er en svært ettertraktet foredragsholder og forfatter av faglige artikler. En særs produktiv fagperson På scenen er vedkommende tydelig, ærlig, direkte og morsom. Bygger sine foredrag på analyse og tydelige meninger om innsikt. Foredragene speiler også lang erfaring, tydelige refleksjoner - kombinert med en god dose fremsynthet, og med ordet i sin makt.
En bauta i vår bransje Alt dette bidrar til å løfte bransjens kompetanse, synlighet og anseelse, og derigjennom plassere mediebyråene tydeligere på kartet. En tankesmed som har påvirket og utfordret det tradisjonelle både gjennom væremåte og arbeidsmetodikk. Og samtidig kjent for å dele sin kunnskap. Vedkommende har vært med på å endre rammebetingelsene på hvordan et moderne mediebyrå jobber / og er således med på å dra mediefaget inn i fremtiden / - på en måte som gjør det mer matnyttig for annonsørene.
Han (for det er en han) har også etablert et alumni-nettverk. Det samler mange gamle ansatte / og viser bredden i den kompetansen dette nettverket står for. / Et godt bevis på den rausheten han står for / og evnen til å se alle – oss gamle – som nye:
Årets Hederspris tildeles PAAL FURE
Hedersprisen 2018
Paal Fure
Norges Beste Medieselger 2018
Ellen Cabrinetti Meum
Her er alle priser i gull, sølv, bronse og diplom
Mediestrategi | | | | |
| Byrå | Andre involverte | Annonsør | Navn på case |
Gull | RED Media | | Kolonial.no | Grill 2018 - Hvordan hjelpe nordmenn å planlegge |
Sølv | Vizeum | POL | DNB | DNB Bedrift "Ringvirkninger" |
Bronse | MediaCom | We Are Live | Diplom-Is | Diplom-Is - WANTED "Kuppet" |
Diplom | PHD Media | Inkognito og We Are Live | Obs | Obs Haugenstua - Nyetablering i en ugjennomtrengelig dagligvarejungel |
| | | | |
| | | | |
Mediekreativitet | | | |
| Byrå | Andre involverte | Annonsør | Navn på case |
Gull | OMD | Per Høj | Orkla Confectionary & Snacks | Lansering av Smash! AppAppApp |
Sølv | RED Tactic | | Löplabbet | Løpeglede med Löplabbet på Strava |
Bronse | Starcom | NewWork | Burger King | Lei av flymat? |
Diplom | Futatsu Industries | Aller Media | Discovery Networks Norway | Roast Your Rival - Eliteserien 2018 |
Diplom | RED Media | | Kolonial.no | Grill 2018 - Hvordan hjelpe nordmenn å planlegge |
Diplom | Vizeum | TRY | DNB | DNB Spare "Ingenting" |
| | | | |
| | | | |
Mediekanal | | | | |
| Medie | Andre involverte | Annonsør | Navn på case |
Gull | DNX, Dagens Næringsliv | | SAS | De klassiske loungerne |
Sølv | Google Youtube | McCann OMD, Facebook og Resonante.no | Orkla - Klar | Træna lanserer Klar- Hvordan et vaskemiddel ble en Youtube hit! |
Diplom | Hegnar Brand Studio, Kapital | | Grønt Punkt Norge | Grønt Punkt |
Bronse | Egmont Publishing AS | Det Nye, Bayer og PHD | Bayer - Canesten | "Felicia der nede" |
| | | | |
| | | | |
Mediekampanje | | | |
| Medie | Andre involverte | Annonsør | Navn på case |
Gull | VG Partnerstudio | Zenith Media | EA Sports | FIFA18 |
Sølv | VG Partnerstudio og Schibsted National Digital | IUM og Ernö | Thon Hotels | Hele Norge tester Thon Hotels |
Bronse | Egmont Publishing | Orkla Home&Personal, OMD og Opinion | Dr. Greve Intim | "Under Skjørtekanten" |
Diplom | DNX, Dagens Næringsliv | | SAS | De klassiske loungerne |