Snart fag og fest på Mediekonferansen: Med mange spådommer om hvor vi skal i mediebransjen

Hva er de neste, store medietrendene? Det skal Mediekonferansen 2015 prøve å finne svaret på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

15. til 17. oktober 2015 er det tid for den årlige Mediekonferansen, i år på Norefjell. Bransjeorganisasjonen Mediaforum samler 3-400 mennesker fra medienes markedsavdelinger, reklamebyråer, mediebyråene og analysebyråer, samt flere store annonsører og mediekjøpere. Og forhåpentligvis blir det som vanlig helt fullt og vel så det: - De tre siste årene har det vært fullbooket, og det er jo et godt tegn. Vi har hatt ventelister, sier daglig leder i Mediaforum, Trine Vik. Men det er stor kamp om konferansegjestene - med stadig flere bransjetreff, fagdager og relevante seminarer. - For å si det sånn, det holder ikke bare med en god fest lenger. Her skal det være et solid faglig program, og ikke minst mye folk fra bransjen som du kan bli kjent med og tilbringe tid sammen med, sier Vik.  

36 år med konferanse

Det er hele 36. gang at Mediaforum samles til konferanse. Og på Norefjell er det langt til nærmeste by, og dermed godt lagt til rette for et sosialt program. - Nettverksbiten er viktig, og her har vi både kollegaer og konkurrenter som er sammen for å lære og utveksle erfaringer. Det er ikke så vanlig i alle land at konkurrentene møtes på denne måten, sier Vik. Så langt det sosiale. Men tilbake til det faglige: For det en todagers konferanse i dag gjerne koster, får du i tillegg til overnatting, mat og underholdning, et solid faglig program:  Her blir det både lokale og kjente navn fra mediehus, byråer og bransjeorganisasjoner, og internasjonale, store slagere.  

  Blant disse nevnes Patrick Muflord og David Polichock. - Begge snakket på teknologimessa SxSw i USA tidligere i år, og er veldig populære. Derfor har vi lyst til at også vi i Norge skal få høre dem, sier Cecilie Eriksrud, markedsansvarlig i Mediaforum, til daglig administrasjonsdirektør i MTG TV. - Mulford snakker om hvorfor vi «liker», og hva merkervarer kan lære fra oss mennesker, legger hun til. Med Polinchock kan det bli et aldeles interssant øyeblikk: Teknologiforskeren kommer nemlig ikke alene, men gjennomfører en teen talk på scena. - Han intervjuer datteren sin, spør hvordan de bruker sine digitale dingser - og hva som må til for at vi skal nå dem. Ikke hvordan de skal komme til oss, sier Eriksrud.  

Prestere mer - under press?

Mer om programmet kan du også lese på Mediekonferansens egen oversikt. Som inkluderer en reise mot 2025 med trendforeleser René Massati, en presentasjon fra reklamecaser og bedrifter som Kolonial.no og Volvo. Samt ikke minst den norske suksesshistorien Finn - som nå møter framtida. Og den norsk-gründede indonesiske nettbuikken Salora. - De bygger opp businessen sin kun på big data og algoritmer, og bruker ingenting annet på markedsføring, sier Eriksrud. Tradisjonelle og generelle motivasjonsforedrag blir det også. Til en bransje som saktens kan trenge det. Fra Manuel Knight: - Han snakker om hvordan vi kan få bedrifter til å yte maks under press. Ja - hvordan kan vi løse oppgavene i morgen, med færre medarbeidere, sier Eriksrud.  

95 bidrag til medieprisene

Tradisjonen tro blir det som vanlig også fest, og ikke minst prisutdeling. Av både den høyt hengende hedersprisen, og ikke minst medieprisene i kategoriene mediestrategi, mediekreativitet og mediekanal. Jurygeneral Henrik Øinæs Habberstad sier følgende i en melding fra juryen: - Det er med stor glede vi kan konstatere at vi holder oss på samme nivå som i fjor hva gjelder antall innsendte bidrag. Dette bekrefter at vi har etablert Mediaforums Mediepriser som en av de aller viktigste prisene i norsk medie- og kommunikasjonsbransjen. - Ekstra godt fornøyde er vi med at det store engasjementet i den nye kategorien mediekanal fortsetter og at vi ser enda flere bidrag sendt inn i kategorien mediekreativitet, begge deler vitner om at det skjer mye godt mediehåndverk både hos mediene og i byråene. Vi har også store forventinger til mediestrategi, den gode strategien handler jo også om godt håndverk, sier Habberstad.  

Powered by Labrador CMS