Nye kunder og vekst på alle områder resulterte i en inntekt på 104 millioner for MediaCom, melder byrået.
Som ifølge seg selv dermed er Norges største mediebyrå, målt i byråinntekt.
– Dette er et resultat av at vi har hatt en enkel filosofi i mange år i MediaCom: Ett byrå, ett kundeforhold og én bunnlinje, sier Ruben Søgaard, administrerende direktør i MediaCom.
– Vi er et av de få mediebyråene som kan levere helhetlig gjennom å ha samlet kompetansen under ett tak, der andre bruker søsterselskaper eller underleverandører for å dekke annonsørenes behov. Med mer enn 90 ansatte har vi nå en sunn størrelse på alle fagmiljøer som er representert i denne helheten og vi unngår siloer med separate budsjetter og resultatmål.
- Møter markedet med bredde og helhet
MediaCom ble nylig kåret til Årets Byrå blant de seks største mediebyråene i Norge av analysebyrået Regi, noe byrået er svært fornøhyd med.
Byråets egne kunder rangerte MediaCom som best eller nest best på 15 av de 16 parametere i undersøkelsen som utelukkende er basert på kundetilfredshet.
– Det er denne bredden og helheten vi møter markedet med. For oss er eksempelvis innhold et stadig viktigere forretningsområde og vi har nå 11 ansatte med bakgrunn fra event, TV-produksjon og journalistikk.
- Vi har kanskje ikke ropt høyest om dette når såkalte content-byråer har fått spalteplass, men det er fordi vi ikke går etter løsrevne oppdrag på innholdssiden. Vår styrke ligger i å forstå hvordan innholdet skal spres, ikke bare hvordan det skal skapes, sier Søgaard.
Topplinjen ned - byråinntekten opp
Når regnskapet for 2015 er gjort opp, viser det av topplinjen er redusert med 11 % sammenlignet med 2014.
Det vil si at reklameomsetningen for MediaComs kunder har vært noe lavere enn året før. Søgaard viser til at byrået mistet to nordiske kunder i 2015, men i løpet av året igjen vant annonsører som Sparebank1 Gruppen, Flytoget, Forsvaret, Innovasjon Norge. Det skal ifølge han gi vekst i 2016 igjen.
– Når det er sagt, er medieomsetning for oss et stadig mindre relevant mål på vår virksomhet. Byråinntekten vår reflekterer i større grad den oppdragsmengden vi har og der takter vi mot en 20 % vekst i 2016, sier Søgaard.
Resultatet i 2015 er også noe redusert, til 10,2 millioner.
– I stedet for å redusere bemanningen som følge av tapte kunder på vei inn i året, beholdt vi kraften og farten inn i de nye mulighetene vi så.
- Det har selvsagt kostet oss noe i kroner og øre gjennom første halvår, men viser både kunder og ansatte at vi er langsiktige når vi bygger MediaCom. En resultatmargin på rundt 10 % er ikke så verst, selv om ambisjonen vår ligger noe høyere, sier Søgaard.