En mann ble fredag morgen skutt i beinet av politiet og to andre er sendt til sykehus med knivskader i Skogn i Trøndelag. Men politiet varslet aldri om hendelsen på Twitter.

Politiet skjøt en mann i foten etter knivstikking på fredag, men de tvitret aldri om det. Nå varsler pressen oppvaskmøte

- Det begynner å bli et demokratisk problem, sier nyhetsredaktør Frode N. Børfjord i Adresseavisen og får støtte fra Trønder-Avisa. Politiet erkjenner delvis feil.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Natt til fredag forrige uke måtte politiet bevæpne seg - og skyte en mann i foten i Levanger i Trøndelag, kunne vi lese i Trønder-Avisa og Adresseavisen og de fleste nasjonale mediene.

Men det var ikke gitt at avisene fikk info om hendelsen.

Politiet benyttet nemlig ikke Twitter til å informere befolkningen, som de gjentatte ganger har uttalt at de skal.

I stedet for brukte mediene sine kilder og sitt nettverk til å skaffe seg informasjon - og rykke ut på hendelsen, får Medier24 opplyst.

- Demokratisk problem

Nyhetsredaktør Frode N. Børfjord i Adresseavisen sier at de fikk svært mangelfulle opplysninger om det som skjedde.

Nyhetsredaktør Frode N. Børfjord i Adresseavisen.

- Vi er bekymret over at politiet ikke informerer godt nok om så alvorlige hendelser. Vi står altså i en situasjon der vi har et sjokkbrekk med påfølgende pågripelse med avfyring av tjenestevåpen, som skaper en skuddskade på en person. Den siste biten har vi ikke sett på Twitter i det hele tatt, sier Børfjord og fortsetter:

- Dårlig informasjon fra politiet begynner å bli et demokratisk problem. Det er blitt mer lukket enn tidligere, noe som nok ikke var intensjonen. Det må komme en bedre løsning.

Den første hendelsen kom ut på Twitter kort tid etter at den skjedde, viser Twitter-loggen. Men bevæpningen eller skuddet har de holdt tyst om på det sosiale mediet.

Politiet har selv valgt å bruke den kanalen for å informere, men pressen konstaterer at det ofte er mangelfull rapportering. Det er alvorlig, mener nyhetsredaktøren.

- Det er vårt samfunnsoppdrag å holde publikum informert, men også å ettergå politiets arbeid. Når det avfyres skudd mot en mulig gjerningsmann, er det grunn til å følge opp fra medienes side. Når hendelsen ikke engang nevnes i deres tvitring, er det merkelig. Og det gjør jobben vår svært vanskelig.

Børfjord sier at de også fikk «uprofesjonell behandling» på stedet av en betjent, noe de har tatt opp med politiet og fått en løsning på i ettertid.

Dette handler om at en betjent nedsatte fotoforbud og krevde at pressen flyttet seg lengre unna fra stedet, til tross for at de ikke hadde anledning til å gjøre det. Denne feilen erkjenner også politiet til Medier24 og sier de tar selvkritikk.

  • Trøndelag politidistrikt erkjenner delvis at informasjonsflyten deres ikke var god nok under denne konkrete hendelsen. Les hele deres tilsvar nederst i saken.

- Betydelig forverring

Den siste tiden har Medier24 satt fokus på samarbeidet mellom pressen og politiet etter både politireformen - og lukkingen av sambandet. 

Skogn fredag 22. juni 2018: Politiet etterforsker en alvorlig hendelse med kniv.

Flere medier har vist sin misnøye og forteller om mangelfull informasjon, dårlige rutiner på Twitter - og generelt lang ventetid på å komme gjennom til operasjonssentralen.

Det sistnevnte var også tilfellet denne gang, kan Børfjord melde.

- I utgangspunktet er vi i Adresseavisen vant til å ha et godt og nært forhold til politiet knyttet opp mot hendelser, men vi merker at det har blitt en betydelig forverring i informasjonsflyten den senere tiden.

Vil ha oppvaskmøte med politiledelsen

Adressa-redaktøren har merket seg debatten i det siste og skjønner at sviktende rutinene ikke er et enkelttilfelle i Trøndelag, men gjennomsyrer politiet og pressens forhold over hele landet.

Han mener at man bør se til Sverige.

- Vi trenger ikke reise langt for å finne eksempler der pressen og politiet samarbeider godt. Jeg tror politiet må få egne dedikerte medarbeidere inne i operasjonssentralen som jobber med å informere pressen. 

- Hva kommer Adresseavisen til å gjøre i etterkant av denne hendelsen?

- Vi kommer til å be om å få et eget møte med ledelsen i politidistriktet. Vi har ikke motstridende interesser her, så vi må finne en måte å få til et bedre samarbeid på. Og det begynner med raskt og god informasjon, avslutter Børfjord.

Støtter sine kolleger i Trondheim

Digital utviklingsredaktør Fredrik Mandal i Trønder-Avisa (til høyre). Her sammen med avgått publisher Arve Løberg. Arkivfoto.

Digital utviklingsredaktør Fredrik Mandal i Trønder-Avisa er langt på vei enig med sin kollega i Trondheim.

Han mener at da nødnettet ble lukket ble det lovt at informasjonsflyten skulle bli bedre. Det har de ikke sett så mye til, forklarer han.

- Det er svært problematisk at politiet gjør seg selv til redaktører. Ofte kan det virke som at det er tilfeldig hva som tvitres. Når de i tillegg er vanskelige å få tak i – det er ikke veldig uvanlig at det går ei hel vakt uten at vi får tak i dem på telefonen – sier det seg selv at dette er et demokratisk problem, sier han.

Mandal beskriver situasjonen som problematisk, og at avisen har måttet ty til andre grep for å løse saken med skuddet fra fredag.

Politiet varslet ikke om skuddet.

- Flaks og dyktighet fra våre ansatte gjorde at vi ble nyhetsledende på egen hånd, uten hjelp fra politiets operasjonssentral. Men hvem vet når det hadde blitt kjent at politiet skjøt en person om vi ikke var på plass? spør han seg.

Mandal spør seg om politiet selv kan leve med at situasjonen har blitt slik. Og foreslår en løsning:

- Vi har tidligere spurt om Twitter er riktig plattform for denne typen kommunikasjon. Hva med et lukket system som bare pressen har adgang til, hvor alt fra loggen legges ut?

- Kun delvis enig i kritikken

Kommunikasjonsrådiver Hege Marie Vikaune i Trøndelag politidistrikt sier at det er et kjent premiss for media at når politiet avfyrer skudd, overtas all mediehåndtering raskt av Spesialenheten.

De har dermed begrenset mulighet til å uttale seg.

- Akkurat i denne saken sa vi alt vi kunne - og muligens også litt mer. Rutinen om at spesialenheten tar over mediehåndteringen i denne typen saker er etablert nettopp for å sikre demokratiske verdier, skriver hun i en e-post til Medier24.

Vikaune er forelagt kritikken fra mediene. Hun opplever at de har en åpen kommunikasjon med media.

Trøndelag politidistrikt.

- Det hender dessverre at vi ikke kan gi så god service som de – og vi - ønsker. I spesielt krevende situasjoner må selve hendelsen prioriteres over media, og dette opplever vi at media også har forståelse for. Når det gjelder akkurat de hendelsene vi nå får kritikk for, gjennom en tredjepart, er jeg kun delvis enig i kritikken, slik den er formulert, skriver hun og beskriver situasjonen slik: 

- Vi mottok meldingen om at en bil sto inne i et vindu i en gullsmed klokken 03:25 natt til fredag i forrige uke. Klokken 03:41 var det twitret om hendelsen. Med tanke på at operasjonsleder også har en rekke andre oppgaver som skal ivaretas i en slik situasjon syns vi ikke dette er urimelig lang tid.

- Jeg snakket med operasjonsleder som var på jobb da jeg kom klokken 08:00 og han hadde prioritert media denne morgenen, for å gi de det de trengte. "Jeg er helt avhengig av at vi har et godt forhold til media", var ordrett det han sa til meg om sine prioriteringer. Jeg syns akkurat det er reflektert i den informasjonen media faktisk hadde fått, og publisert den morgenen.

- Vedkommende operasjonsleder ga også informasjon om at det hadde blitt avfyrt skudd, selv om det ikke ble twitret om dette. Skuddet ble avfyrt ca. 06:06. Da hadde operasjonsleder en rekke oppgaver: han skulle blant annet sikre stedet, sikre nok mannskap, varsle helse, politimester og spesialenheten. Rundt 07:00 hadde han varslet NTB. Det ble i tillegg sendt ut en pressemelding klokken 09:47. Da var altså informasjonen allerede kjent i media, forklarer hun.

Etablerer medietelefoner i distriktet

Vikaune sier at politidistriktet er positive til at mediene ønsker et møte med dem. Hun mener at begge parter har godt av å bli bedre kjent med hverandre og hverandres oppgaver.

- Vi jobber stadig med å bli bedre i vår kommunikasjon ut til publikum. Vi har nettopp gjennomført nok en opplæringsrunde på bruk av twitter og informasjon til omverden. Vi har fått en ny twitterinstruks og vi jobber med å etablere medietelefoner rundt i distriktet som kan brukes av media ved lokale hendelser. 

- Vi setter pris på tilbakemeldingene og vi ønsker oss konstruktiv kritikk, men mistenker nok at kortene her er blandet litt ut i fra hva vi faktisk har mulighet til å uttale oss om, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS