Ingen endringer på mediepakken etter budsjettenighet: – Jeg er ikke happy
– Status quo for mediebransjen. Det skulle vi selvsagt ønske at var annerledes, sier en skuffet MBL-sjef. Høyres mediepolitiker Tage Pettersen er enig.
– Dette er status quo for mediebransjen. Det betyr at vi har 300 millioner og en omsetningsbasert ordning. Det skulle vi selvsagt ønske at var annerledes, fordi vi gjerne vil ha en modell vi er sikre på at virker. Nå må vi bare gå inn og fortsette å jobbe og bedre den ordningen som foreligger, sier administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) Randi Øgrey til Medier24.
Hun legger til:
– Når de først bevilger 300 millioner til mediebransjen, skulle vi ønske oss en innretning som vi vet at virker. Målet deres – og vårt – er jo journalister på jobb og at mediene kan levere på sitt samfunnsoppdrag, sier hun.
Hun peker på at modellen er ventet på høring før sommeren og tror det er mulig å få til endringer der. Hun peker også på at regjeringen allerede har levert på nullmoms på dybdejournalistikken.
– Ikke happy
Høyres mediepolitiske talsperson, Tage Pettersen, er skuffet over at man ikke endrer innretningen.
– Jeg har brukt energien på å forsøke å få justert innretningen på ordningen, skriver han i en sms til Medier24.
På spørsmål om han er fornøyd med enigheten svarer han at han gjerne skulle sett et annet resultat:
– Det viktigste var etter min mening å få en ordning som traff de med reelle behov, fremfor en innretning der det trolig ikke vil være mulig å bruke opp den avsatte rammen. Men dette har nok druknet i de store tallene. Så jeg er ikke happy med resultatet. Det blir viktig nå å følge med for å eventuelt justere innretningen basert på erfaringen med ordningen, skriver han i en sms til Medier24.