Larsen, Håkon Mosvold
Fortsatt tilbakegang for magasinene: – Bekymringsfullt
Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 4,8 prosent fra 2018 til 2019.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er bekymringsfullt at nedgangen for magasinene fortsetter, selv om den er noe lavere enn den har vært de siste årene, sier Randi S Øgrey i Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).
Bladene har en opplagsnedgang på i underkant av fem prosent i 2019, skriver MBL i en pressemelding.
Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 4,8 prosent fra 2018 til 2019 og er nå på nærmere 1,4 millioner, målt i summen av opplag per utgivelse.
Norges 10 største blader i opplag
- Hjemmet (127.000)
- Se og Hør tirsdag (95.000)
- Familien (71.000)
- Vi over 60 (67.000)
- Her og Nå (55.000)
- Norsk Ukeblad (51.000)
- Allers (39.000)
- Vakre Hjem og Interiør (39.000)
- Hytteliv (36.000)
- Vi Menn (35.000)
Rangeringen for de sju største titlene er som for 2018. Seks av titlene er fra Egmont, mens fire er fra Aller Media, og halvparten av bladene er i kategorien «Voksen kvinne». Samtlige av titlene på topplisten går tilbake, med unntak av Vakre Hjem & Interiør som har hatt en frekvensjustering, fra 8 til 7 utgaver i perioden.