Nylig sendte en rekke presseorganisasjoner ut en undersøkelse der de ønsker å kartlegge omfanget av seksuell trakassering og seksuelle overgrep i media.
Den samme undersøkelsen ble gjennomført for to år siden - og nå vil se sjekke om det har forekommet en endring.
Så langt har 4240 personer svart på undersøkelsen, dette er 1500 færre enn forrige gang, noe som får informasjons- og eventansvarlig Trine Ohberg i Mediebedriftenes Landsforening til å reagere.
– Vi ønsker at flest mulige svarer på undersøkelsen, også de som ikke har opplevd seksuell trakassering. Det er viktig at folk svarer uansett, slik at vi får kartlagt dette så godt som overhodet mulig.
Dårligere grunnlag
Hun understreker at undersøkelsen gjennomføres 100 prosent anonymt, og det blir bare rapportert på overordnet nivå.
Bak undersøkelsen står en samlet norsk mediebransje - Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen, Norsk Redaktørforening, Norsk Lokalradioforbund, NRK, NENT Group og Discovery Norge.
– Langt færre har så langt svart på MeToo-undersøkelsen. Hvorfor er det et problem?
– Foreløpig er det ikke et problem. Det er fortsatt en snau uke igjen av undersøkelsesperioden. Vi håper og tror at vi skal komme opp i samme eller en høyere svarprosent enn sist gang. Erfaringsmessig kommer mange svar rett før fristen går ut. Det er jo tross alt pressefolk som svarer, og de er gode på å jobbe tett opp til deadline, svarer Ohrberg.
Dersom det ikke kommer inn flere svar, så vil det sørge for at de får et dårligere grunnlag til å sammenligne fra forrige undersøkelse, mener MBL. Nå oppfordrer de flere til å gjennomføre undersøkelsen, som skal være sendt ut på e-post.
– Jo flere svar vi får, jo bedre grunnlag vil vi ha for å se hvordan ståa er nå to år etter at #metoo var et faktum og første undersøkelse ble gjennomført. Har alle tiltakene som mediebedriftene satt i gang i 2017 hatt en effekt? Det kan vi få svar på dersom folk tar seg tid til å svare på undersøkelsen. Det er også viktig at medieledere deler denne undersøkelsen med sine ansatte, slik at så mange som mulig får tilgang til svarlenken, avslutter Ohrberg.