Under MBLs prisfest i Bergen onsdag ble VG kåret til Årets avis, slik de har blitt en rekke ganger før. Avisa fikk også en haug med andre priser med seg hjem.
KK tok prisen Årets magasin, kveldens andre av tre hovedpriser.
Allers tradisjonsrike ukeblad fikk også prisen Årets redaksjonelle event, for KK-mila.
Årets nyskaping gikk til Adresseavisen for prosjektet Klasse 10C.
Se alle vinnerne lenger ned i saken.
Se intervju med KK-redaktør GjyriWerp og deskansvarlig MinaKnudsen:
KK fikk prisen Årets magasin - vi gratulerer og snakker med ansvarlig redaktør Gjyri Helen Werp og deskansvarlig Mina Knudsen
Her er alle vinnerne med bilder og juryens begrunnelser:
ÅRETS AVIS (nett & papir): VG
Årets Avis bygger sin virksomhet på en grundig journalistisk kultur. På en bemerkelsesverdig måte løser de daglig samfunnsoppdraget og setter nasjonal standard for hvordan nyheter formidles. I 2016 ble det satset kraftig på gravejournalistikken, noe som har resultert i et imponerende antall avsløringer som har endret norsk samfunnsliv. Samtidig klarer man å holde det daglig nyhetstrykket oppe og utvikler stadig nye produkter og plattformer for å fortelle historier. Årets Avis har en redaktør med en tydelig ambisjon, som er sterkt tilstede og som selv setter seg ved tipstelefonen når det koker. Men dette er selvfølgelig en enorm lagseier! Her spiller alle avisenes medarbeidere hverandre gode. Årets Avis er VG!
ÅRETS MAGASIN (nett & papir): KK
Årets magasin behersker balansen mellom tungt og lett innhold på en mesterlig måte. Magasinet har klart å transformere en tradisjonsrik merkevare fra papir til et ledende og lønnsomt nettsted. De evner å tiltrekke seg lesere fra flere generasjoner gjennom å være tro mot merkevaren, samtidig som de klarer å fornye journalistikk og presentasjon digitalt. På en unik måte har de etter langsiktig og grundig arbeid klart å lage sitt eget univers og skaper engasjement hos leserne både på papir, på nett, i skiløypa og i løpetightsen. Årets magasin er mye mer enn et magasin – årets magasin er KK.
ÅRETS NYSKAPNING: Adresseavisen – Klasse 10C
Med omfattende planlegging og solid gjennomføring produseres årets nyskapning. Ved hjelp av egendesignede tekniske løsninger og grundige etiske vurderinger fortelles historier fra en ellers lukket hverdag. Intervjuobjektene fremstilles på en god og troverdig måte. Man tar målgruppen på alvor og møter dem på deres hjemmebane. Prosjektet gir et unikt innblikk i hvordan dagens skolehverdag er og oppleves. Med involvering av elevene på alle plattformer står Klasse 10C frem som et imponerende journalistisk prosjekt.
Årets innovasjon er Klasse 10 C fra Adresseavisen
Årets nasjonale nyhetsnettsted: VG.no
Nettstedet slutter ikke å imponere. Foruten å være best på hendelser, har mediehuset i 2016 produsert imponerende mange egne gravesaker og har en total nyhetsdekning det står respekt av. Det lekes med design, form og innhold, og man jakter hele tiden på nye måter å formidle innholdet på. Et nyhetsnettsted som imponerer langt utover Norges grenser.
Årets lokale nyhetsnettsted: Bt.no
Et utmerket lokalt nyhetsnettsted som driver både nyhetsbildet og kommentarjournalistikken fremover. Gjør seg bemerket utover eget dekningsområdet, og satser på nye innovative produkter. Startet i 2016 eget nyhetsnettsted for barn som har fått en imponerende følgerskare. Godt jobbet!
Årets forside: Bergens Tidende 15. september 2016
Lua! Det enkle, geniale grepet løfter en hverdagsforside til å bli strålende. Saken kunne enkelt vært billedlagt, men her leker desken med et lett gjenkjennbart element som løfter forsiden til nye høyder.
Årets COVER: Dine Penger
Umiddelbar stoppeffekt når tusenlappene skriker mot deg. Her spiller motiv, tittel og assosiasjoner til norsk billedkunst på lag og skaper en glitrende forside.
Årets magasinforside - avis: Ukeadressa 10. september 2016
Årets morsomste bidrag! Leken og selvironisk inngang til helgens leseropplevelse. Her er det noe for enhver trønder å kjenne seg igjen i. En forside med glimt i øyet.
Årets featuresak - avis: VG Helg - Tysfjordsaken
Dette er vondt, mørkt og veldig viktig. Avsløringene om forsømmelser fra et helt samfunn gjennom generasjoner treffer oss rett i hjertet. Dette er stødig etisk journalistisk håndverk, som går rett i kjernen av samfunnsoppdraget. Her gjør VG akkurat det en et mediehus skal gjøre.
Årets featuresak, ukepresse: Vi Menn – På innsiden av Irans antiterror politi
Et eksklusivt innblikk i en lukket verden. Fortellingen har en sterk nerve som driver historien og leseren fremover. Sammen med meget gode bilder blir dette en glitrende featuresak.
For en original idè! Her bringer Morgenbladet frem nye fjes og stemmer, og løfter statusen ved det å undervise. Det finnes mange måter å engasjere studenter på, her er de ti beste samlet på ett brett.
Årets inspirasjonssak, vinner: Fædrelandsvennen – Natt under åpen himmel
En enkel idé som er grundig gjennomført. Gode bilder gjør dette til en meget inspirerende sak. Alle i juryen vil prøve å sove ute etter å ha lest saken. Bravo!
Årets magasinfoto, hederlig omtale: Adresseavisen, Richard Sagen – Den nye presten
Hverdagsfortelling fra eget dekningsområde fortalt på mesterlig vis. Det er gjennomført høy kvalitet på alle bildene i serien. Her har fotografen jobbet grundig og klart å skape et ærlig og uhøytidelig bilde av den nye presten i bygda.
Årets magasinfoto, vinner: VGHelg, Helge Mikalsen – På nattevakt i Manilla
Et bilde i verdensklasse som vekker umiddelbar interesse hos publikum. Råheten, lyden og lukten gjenspeiles mesterlig i dette bildet. Imponerende arbeid under vanskelige forhold.
Årets sportsdekning: VG – Nådeløs åpenhet
Med et legitimt krav om offentlighet blandet med en imponerende standhaftighet har VG laget årets viktigste sportssak. Å gå sportsmakta etter i sømmene er tungt og krevende. Dette er nybrottsarbeid som tar norsk sportsjournalistikk til et nytt nivå.
Dette er gjennomført. Her involveres ungdommer i et unikt prosjekt som krever imponerende planlegging og utførelse (KUTT fra avisens side). Ved å koble egne spørsmål på en offentlig ungdomsundersøkelse får redaksjonen en unik innsikt som er brukt til å skape Ungdomsavisa.
Kvaliteten i barnevernet settes i et brutalt lys i dette imponerende prosjektet. Å lage et magasin av en enkelt sak står det respekt av. At magasinet også blir utsolgt, forteller hvor viktig leserne oppfatter at dette er. En reportasje som har fått konsekvenser både for barnevernet og journalisters arbeidsvilkår – BRAVO!
Årets nyhetsdekning: VG – Treholt-avsløringene
Her parkerer VG et 30 år gammelt krav om gjenopptakelse av en sentral sak i Norsk historie. Det er så solid gjennomført. Alle mediehusets kanaler brukes riktig og saken fortelles på en bemerkelsesverdig måte. Dette er nyhetsarbeid av ypperste klasse, og føyer seg inn i rekken av den imponerende nyhetsdekningen til VG i 2016.
Årets nisjenettsted: NRK Super
NRK Super har et solid grep om målgruppen alle vil nå, men få klarer. De tar barn og unge i alle aldre på alvor og møte de på deres nivå. Med et lekent og lett navigerbart design, og en enorm bredde i innholdet løser de samfunnsoppdraget og allmennkringkasteroppdraget på en forbilledlig måte.
Årets digitale historie: VG, «Advokaten»
Lydklippet vekker umiddelbar interesse. Dette er massivt, grundig og en spektakulær måte å løse samfunnsoppdraget på. Historien fortelles med alle tenkelige elementer og syr saken sammen på en imponerende måte. Digital historiefortelling i verdensklasse!
Årets programserie - web-TV/lokal-TV: NRK – SKAM
Utklassing! Norge står stille og venter på at #williammåsvare, og hele verden trykker #evak til sitt bryst. Serien er et universelt bilde på ungdomstiden spesielt og samtiden generelt. Nydelige klipp og dynamiske bilder blandet med en helt unik historiefortelling gjør SKAM til en overlegen vinner. Ingen over og ingen i nærheten. Dette er kunst, humor, tårer og knallhard realisme for målgruppen som er vanskeligst å tekkes!
Dette er gøy! En vill ide med god planlegging og gjennomføring tar Namdalsavisa helt til metropolen London. På veien fortelles unike historier, og alle mediehusets flater benyttes på utmerket vis. Det er ikke langt igjen til toppen av pallen. Bravo!
KK har med KK Mila klart å transformere merkevaren over på nye områder og tiltrukket seg nye generasjoner tilhengere. Alle digitale flater brukes for å skape det nødvendige lim mellom analoge, digitale og «live» plattformer. Å samle 7000 av sine lesere til løpsfest i Oslo er rett og slett imponerende.