Strammere økonomi gjør at abonnentene må velge - kun to av ti ville valgt avis

Konsekvensene av trangere tider merkes i mediebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde onsdag morgen den femte rapporten i serien «Betaling for nyheter».

Rapporten viser at 37 prosent av de som har fått merkbart strammere økonomi, og har enten avis- eller strømmeabonnement, har sagt opp minst ett abonnement innen TV, strømming, avis eller podkast.

– Norske riksaviser er fortsatt nordmenns viktigste kilde til nyheter, det bekrefter at redaksjonene leverer godt på samfunnsoppdraget. Det er likevel bekymringsfullt at en strammere privatøkonomi nå gjør at mange velger å si opp både avisabonnement og andre medieabonnement. Denne undersøkelsen bekrefter at det trolig vil bli tøffere tider for bransjen fremover, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

Undersøkelsen viser også at over en av fire strømmeabonnenter har sagt opp mist ett abonnement.

Mange ville også prioritert strømmetjenester, viser undersøkelsen.

«Dersom man måtte velge å ha kun ett abonnement, uavhengig av om man har abonnement i dag eller ikke, ville 1 av 3 valgt et strømmeabonnement, mens 2 av 10 ville valgt en avis. Samtidig viser undersøkelsen at 83 prosent av de som ikke har avisabonnement i dag, mener det er usannsynlig at de vil abonnere i løpet av neste 12 månedene, mens 12 prosent av abonnentene tror de vil ha færre abonnement om ett år» står det i pressemeldingen til MBL.

Videre viser undersøkelsen at 83 prosent av de som ikke har avisabonnement i dag mener det er usannsynlig å abonnere i løpet av de neste månedene.

– Resultatene fra undersøkelsen gir oss grunn til å tro at abonnementsgraden vil gå ned over tid om det ikke samtidig kommer nye abonnenter til. Det er et paradoks at stadig flere synes det er for dyrt å abonnere, mens færre samtidig sier at de får sitt nyhetsbehov dekket av gratis kilder. Om utviklingen fortsetter er det en fare for at flere på sikt kan falle utenfor tilgang til nyheter, kommenterer Øgrey.

Høy tillit

Likevel viser undersøkelsen at nordmenn har høyest tillit til norske medier med tanke på å hindre misbruk av personopplysninger.

Over halvparten svarer også at de har svært eller ganske høy tillit til norske redaktørstyrte nettaviser.

Øker

Av de under 45 år har over halvparten et avisabonnement i husstanden. Blant 30-44-åringene øker abonnementsbasen.

I undersøkelsen svarer syv av ti at de er interessert i flere medier i samme abonnement. Færre ønsker å kjøpe enkeltartikler for en lav pris.

«Respondentene under 45 år, er overrepresentert blant de som ønsker seg tjenester og produkter tilpasset sine interesser og blant de som synes eksklusivt og originalt innholdet er viktig i et avisabonnement. Samtidig er de under 30 år mest interessert i gratisperioder på inntil 1 måned,» skriver MBL.

– Tallene er tydelige. Skal vi nå de yngre må vi levere godt originalt innhold som oppleves eksklusivt for merkevaren og abonnementet, og ikke minst for brukerne, avslutter Øgrey.

Powered by Labrador CMS