Veggisprogrammet til Matkanalen har hatt en pangstart på Snapchat Show, ifølge gründer Øivind Lindøe. Matkanalen
I løpet av de første dagene på Snapchat «Show» har Matkanalen nådd nær 150.000 unike brukere
– Det jeg tror vi er heldige med, som kanskje sporten eller andre kan misunne oss, er den umiddelbare responsen du får på matbilder, sier Matkanalen-gründer Øivind Lindøe.
Forrige uke lanserte Snapchat en ny funksjon: «Show». Seks norske medier ble invitert med: Geeohsnap, Matkanalen, Media247, NRK, Splay og VGTV.
Konseptet er fem minutter korte «show» om et ulikt tema. Gründeren bak Matkanalen, Øivind Lindøe, forteller at lanseringen av deres veggis- og veganshow har gått over all forventning.
Torsdag morgen slapp de første episode, og mandag morgen har den blitt sett av 148.000 unike snapchatkontoer, ifølge Lindøe. Totalt har episoden «Veggispizza som får kroppen til å vibrere av glede» nådd langt flere enn Lindøe hadde forventet.
– Det må jo kunne sies å være en pangstart?
– Ja, det må man vel kunne si, sier Lindøe til Medier24.
– Vil allerede utvide
Han tror de som har mat som konsept har en fordel, ettersom mat er svært visuelt – vel å merke om man prioriterer det estetiske. Det er Lindøe klar på at de gjør.
– Det jeg tror vi er heldige med, som kanskje sporten eller andre kan misunne oss, er den umiddelbare responsen du får på matbilder. Vi kan hele tiden trekke inn folk og nye seere ved at det ser lekkert ut. Det legger vi alle våre krefter i, sier han og legger til:
– Matstyling og presentasjonen av maten er ikke noe som bare kommer på slutten, men er en sentral del av programmet gjennom hele prosessen, sier han.
Nå forteller han at de har tatt kontakt med Snapchat og ønsker å utvide til å ha med flere show, og han trekker fram ett om peruansk mat med Sonia Huanca Vold, tidligere kjent for å lede VGs «MinMote» og et program med en mer ukjent programleder: Bloggeren Malin Ekstrøm.
Det siste skal dreie seg om rawfood og vegansk mat.
– Vi ønsker å øke frekvensen fra ett til flere i uka, sier han.
Lindøe forteller at produksjonen av Snap-showene ligner til forveksling på produksjon av lineær TV, men at du må jobbe mer med dramaturgien på en annerledes måte enn man gjør lineært.
– Dette formatet krever et høydepunkt minst hver tjuende sekund, og da jobber man med manus på en annen måte. Det blir kortere opptakssekvenser og man må tenke annerledes og merking av showet i Snapchat-universet, sier han.
Han er spent på hvordan pangstarten på Snapchat vil påvirke annonsør-interessen, og håper det vil gi dem flere bein å stå på.
– Vi fikk etablere oss i et tomrom, med en norsk satsing på levende bilder og mat. Det tror jeg er et skup, så får vi bare fortsette å utvikle oss og komme med nye temaer og på nye plattformer, sier han.