Det kommer frem i en pressemelding onsdag.
– Matkanalen er et viktig bidrag for å styrke mangfoldet blant matprogrammene som vises i Norge. Vi er opptatt av å løfte frem nye trender innen matlaging, for eksempel gjenspeiles den økende interessen for vegetar- og veganmat i vårt innhold. Vi har for altfor få programmer på TV i Norge som tar mat-entusiastene på alvor; derimot har vi mange programmer med kjente mennesker som spiser mat. Men det er ikke det samme, sier Øivind Lindøe, gründer av Matkanalen.
Kanalen har 600.000 månedlige seere og 100.000 abonnenter på Snap, ifølge pressemeldingen.
– Matkultur er blitt en megatrend. Nå skal vi bygge videre på Matkanalens posisjon, styrke den med Schibsteds digitale kraft - og utforske både kommersielle og redaksjonelle muligheter, til beste for vårt publikum, kommenterer Håkon Fasting, konserndirektør for Schibsted annonse, i meldingen.
Matkanalen ble lansert i Norge i 2015, og viser både egenproduserte og innkjøpte programmer fra hele verden. Kanalen har også knyttet til seg flere kjente profiler og programledere, som inspirerer matinteresserte nordmenn over hele landet. Programmene vises døgnet rundt, og når over 75 prosent av Norges husstander gjennom TV-distributørenes basispakker
Lindøe sitter sitter nå igjen med en eierandel på 15 prosent etter salget, mens Caiano Invest eier 5 prosent.
– Schibsted er uten tvil de som beveger seg raskest av medieaktørene i dag. De er solide, norske og dessuten godt befestet på Vestlandet, hvor Matkanalen har sitt opphav. Vi kunne ikke sett for oss en bedre investor. Nå gleder vi oss til å ta Matkanalen til et nytt nivå, ikke minst digitalt, og ta ut potensialet med tanke på å nå et mye større publikum, sier Lindøe.
Matkanalen har nå tre heltidsansatte – og det varsles allerede om flere ansettelser.
– Øivind Lindøe og hans kolleger har bygget en solid merkevare. De har klart å skape en god og stabil vekst siden oppstart, i både seertall, inntekter og resultater. Selv om kanalen er en nisjekanal, så treffer den veldig bredt i både alder og geografi, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for Schibsted annonse.