KONE OG MANN: Jorunn Lindøe sitter i selskapets styre og holder grunnleggeren av Matkanalen, Øivind Lindøe, i ørene.

For to år siden startet Øivind Lindøe det som trolig var Norges mest lønnsomme mediebedrift i fjor: En lineær TV-kanal om mat

Mens TV-tallene forteller om krise, er det marked for nye nisjer. Matkanalen AS melder om millionoverskudd og 30 prosent driftsmargin i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

1. desember 2015 gikk Øivind Lindøe (41) på lufta med en splitter ny lineær TV-kanal. En håndfull investorer hadde tro på Matkanalen, og mye tyder på at de kan ha truffet riktig:

Allerede i andre driftsår kan selskapet vise til et solid overskudd:

2017 endte med 7,2 millioner kroner i omsetning, og et driftsresultat før avskrivninger og engangskostnader (EBITDA) på intet mindre enn 2,2 millioner kroner. Det vil si en resultatmargin på hele 30 prosent!

Matkanalen

Matkanalen ble lansert i Norge 1. desember 2015.

Aksjonærer er Ståle Løvbukten, Thomas Berglund, Caiano Invest AS og Øivind Lindøe

Kanalen sender norske og internasjonale mat- og reiseprogrammer lineær-TV i Norge via Get, Altibox, Canal Digital, NextGenTel, Viasat og RiksTV.

- Vi har startet i det små, men det har definitivt gitt mersmak. I fjor leverer Matkanalen en liten omsetning, men et godt overskudd, og har en god salgsstart inn i 2018, sier Lindøe til Medier24.

- Hvor viktig er det med et såpass pent overskudd, og hva betyr det for dere?

- Det handler om å ha en sunn drift, og at vi får bevist at forretningsmodellen fungerer. Men det overskuddet er allerede investert i nye lisenser og programmer - vi bruker alt på mer innhold, sier TV-gründeren. 

 

- Som å starte butikk på et kjøpesenter

Overskuddet kommer altså fra å starte en lineær TV-kanal, i et år hvor det ikke har manglet på overskrifter om hvor dårlig det skal gå med nettopp TV-kanalene. Tallenes tale er også klar: Mens nordmenn i 2016 så i snitt 167 minutter på TV, stupte dette i fjor til 150 minutter. Og langt verre ser det ut for de yngre.

Men altså fortsatt tre og en halv time på TV hver dag. Og kommer man først innenfor, går det an å lykkes, forklarer Lindøe:

- Hvis du starter et nettsted eller en YouTube-kanal må du jobbe hardt for å drive folk inn til kanalen. Å starte en lineær TV-kanal er litt som å etablere en butikk på et kjøpesenter: Folk er allerede der. For oss betyr distribusjonen lineært alt, sier han.

I markedsandel er Matkanalen fortsatt blant de små, og konkurrerer i et segment mot kanaler som BBC Brit, VGTV og Comedy Central.

Men om prosentene er små, så snakker vi sum om 200.000 seere som er innom hver uke, understreker Lindøe.

 

Noe av det Matkanalen sender på TV for tida: 

Ser mot strømming

Og de får servert det som ifølge gründeren er en solid pakke av TV-programmer. Nøkkelen til suksess ligger som kjent i innholdet, og Matkanalen byr på en miks av innkjøpte serier og solide egenproduksjoner.

Som i seriene «Bare Pasta» med Vibeke Klemetsen, «Den Sosiale Oljen» med Line Verndal og «#KulTour» som tidligere gikk på TV2. Flere av programmene kombinerer mat med reise, kultur og opplevelser. 

Kanalen har hovedsakelig vært tilgjengelig lineært, og kan nå ses gjennom alle de store distributørene på både kabel, parabol og bakkenett.

 

 

Så langt er ikke Matkanalen tilgjengelig på strømming utover distributørenes egne tjenester, men det kan det bli en endring på i 2018:

- Strømmetjenestene har ikke lagt inn kreftene sine på matinnhold, og det kan gi en åpning for oss, mener Lindøe. 

- I løpet av 2018 kommer vi nok til å komme på en av de norske strømmetjenestene. Vi jobber også med flere endringer som skal gi oss enda bedre distribusjon og flere seere, sier han. 

For ambisjonen er helt klart å vokse videre. Etter å ha sett mat som en åpning i markedet, mener Øivind Lindøe at de to første årene beviser at det er mulig. 

Og at dette bare er starten: 

- Vi skal øke med 50 prosent, til over 12 millioner kroner i omsetning i år, netto. I tillegg genererer vi omsetning for en rekke produksjonsselskaper. Hvor mye større vi blir avhenger av hva vi lykkes med på distribusjon - i andre land, eller innenfor flere sjangere, sier han offensivt. 

 

Matkanalen legger vekt på å løfte norsk mat og norske smaker:

 

 

Powered by Labrador CMS