Trygve Aas Olsen reagerer på bindingene Pernille Torp-Holte har til flere av artistene som har deltatt i «Hver gang vi møtes» på TV 2.Heartbeat Management/Sturlasson/TV 2
Hun er manager for flere «Hver gang vi møtes»-artister – og jobber med å hente inn deltakere til samme serie
Pernille Torp-Holte i Heartbeat Management er manager for en rekke av «Hver gang vi møtes»-artistene. Hun bidrar også til å hente inn artister til serien. – Vi har vært åpne om dette, sier TV 2.
Lørdag gikk finalen i «Hver gang vi møtes», sesong ni, på lufta. I denne sesongen har artister som Odd Nordstoga, Chris Holsten og Frida Ånnevik møttes rundt bordet – for å hylle hverandre og hverandres slagere.
Programmet er laget av Mastiff, på vegne av TV 2. I castingen til programmet bidrar en sentral, men nokså ukjent person i norsk musikkbransje: Pernille Torp-Holte.
Hun driver selskapet Heartbeat Management, selskapet som er manager for artister som Silya Nymoen, Lars Bremnes, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo og Frida Ånnevik.
Hva har de artistene til felles? De har alle deltatt i en av de siste tre sesongene av «Hver gang vi møtes», som Torp-Holte er musikkprodusent for. Det betyr at hun blant annet er med på å hente inn artistene som skal delta i programmet.
VG omtalte Torp-Holtes rolle i programmet tilbake i 2014. De pekte på at Torp-Holte da var manager for Bertine Zetlitz (sesong 1) og hennes tette bånd til Lene Marlin (sesong 2).
– Bør opplyse
Trygve Aas-Olsen jobber på Institutt for Journalistikk (IJ), har skrevet bok om kulturjournalistikk, skriver mediekritikk for Medier24 og jobber med presseetiske spørsmål. Han mener bindingen mellom Torp-Holte, artistene og programmet er problematisk.
– Man kan, med god grunn, mistenke at denne manageren i sin castingvirksomhet prioriterer sine egne artister. Da står vi i en situasjon hvor et redaksjonelt produkt er påvirket direkte av kommersielle interesser – og det skal ikke redaksjonelle produkter være, sier Aas Olsen til Medier24.
Han viser til punkt 2.8 i Vær Varsom-plakaten, som blant annet inneholder formuleringen «kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon».
Han mener også TV 2 bør opplyse tydelig om bindingene mellom castingen og artistene i programmet – med punkt 2.3, «vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet», i bakhodet.
– Ser ikke bra ut
Samtidig er han klar på at slike underholdningsprogrammer befinner seg i en presseetisk krevende gråsone.
– Man kan stille spørsmål ved om dette oppfattes som journalistikk, eller om det oppfattes det som ren underholdning – for eksempel som en konsert. Mange i publikum vil trolig ikke oppfatte dette som journalistikk, men for TV 2 sin del, så er dette et TV 2-produkt, og omfattes derfor av Vær Varsom-plakaten, sier han og legger til:
– Hvis de ønsker å framstå som uavhengig, og en kanal som tar sine egne redaksjonelle valg, da vil et program som dette, hvor en sentral aktør i bransjen har hatt en mulighet til å påvirke sluttproduktet, slik at det gir henne selv kan gi henne økonomiske fordeler, ikke se bra ut for TV 2.
– Det er ingen hemmelighet
TV 2s programdirektør Kathrine Haldorsen understreker at TV 2 har vært åpne om hennes rolle i programmet, og at hun har vært kreditert i rulleteksten i hvert program.
– Det er altså ingen hemmelighet at Pernille har castet artister til Hver gang vi møtes. Det har hun gjort helt siden starten av denne populære programserien. I 2013 svarte vi: «Pernille er med sin bakgrunn i musikkbransjen til stor hjelp for oss med å finne de artistene vi ønsker å ha med i «Hver gang vi møtes». Vi mener fortsatt det samme i dag, skriver Haldorsen i en e-post til Medier24.
Hun peker også på at det er TV 2 og produksjonsselskapet som tar avgjørelsene om hvem som skal være med i programmet.
– Det er TV 2 og produksjonsselskapet som bestemmer hvilke artister som skal være med i programmet, og som tar de redaksjonelle avgjørelsene. Pernille bestemmer ikke hvilke artister som skal være med, men hun hjelper oss med å få artistene vi vil ha med – med i programmet. Det at Pernille har forskjellige forbindelser til enkelte av artistene er vanskelig å unngå, med hennes enorme nettverk i musikkbransjen. Pernille og hennes selskap har hele veien vært åpen om hvilke artister de representerer.
Avslutningsvis peker hun på at det kun er fem av totalt 63 artister som har deltatt i programmet, som også har hatt Torp-Holte som manager på det tidspunktet de ble spurt om å være med i serien (Bertine Zetlitz, Silje Nergaard, Frida Ånnevik, Maria Haukaas Mittet, og Silya Nymoen).
Sol Heilo og Lars Bremnes har, ifølge Haldorsen, startet samarbeidet med Torp-Holte etter deltakelsen i programmet.
Haldorsen var sjef i Mastiff før hun begynte som programdirektør i TV 2.
Medier24 har vært i kontakt med Torp-Holte, som viser til TV 2 og produksjonsselskapet for kommentarer.