Du vil ikke tro hva som skjer i Østlandets Blad: Annonse­inntektene øker!

Lokalavisen legger bak seg et godt år med nye ansettelser og økonomisk vekst.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Årsresultatet for lokalavisen Østlandets Blad kan vise til gode tall i forløpne regnskapsår. Resultatregnskapet til ØB viser et driftsresultat på 5,3 millioner i 2018 fra 5 millioner i 2017. 

Det er ansvarlig redaktør Martin Gray i ØB svært fornøyd med. Han forteller til Medier24 at det er på spesielt tre områder avisen har gjort det bra. Gray har vært ansvarlig redaktør for ØB siden 2013. 

– Vi har økt opplaget for tredje året på rad og hatt en økning i annonseinntekter. Det er å gå mot trenden i bransjen. Og vi kunne ansette folk i redaksjonen igjen, sier Gray til Medier24. 

 – Gledelig å se at trenden fortsetter 

Også Østlandets Blad har opplevd nedgang og nedbemanninger, men i fjor kunne avisen ansette igjen.

– Vi ansatte tre personer i fjor – noe som er veldig gøy. I alle fall sett opp mot de årene som ØB har vært gjennom. 

– Det er gledelig å se at den trenden fortsetter og vi satser på at 2019 blir enda bedre. Vi håper å fortsette med leser-veksten i den samme gode utviklingen vi er inne i. Og foreløpig har vi i annonse-vekst, og ikke fall. 

Østlandets Blad

2018

2017

Endring

Omsetning

45,6 mill.

45 mill.

1,33 %

Driftsresultat

5,3 mill.

4,9 mill.

8,16 %

Resultat før skatt

5,4 mill.

5,1 mill. 

5,88 %

       

Driftsmargin 

11,6 %

10,8 %

7,4 %

Hittil i 2019 ligger ØB godt foran målet på digitale abonnenter, ifølge Gray. 

– Vi ligger godt foran salgsmålene og de digitale abonnementsmålene per nå, så det satser vi på at skal fortsette å øke. 

Powered by Labrador CMS