Storm ansetter diplomat med erfaring fra Verdensbanken

Krey-Jacobsen brenner særlig for strategisk analyse og kommunikasjon, med fokus på bærekraft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Marianne Krey-Jacobsen har over ti års erfaring fra utenrikstjenesten og som rådgiver for ledelsen i Verdensbanken. Nå skal hun som rådgiver i Storm Communications bistå internasjonale og norske virksomheter blant annet i utfordringer knyttet til handelsrelasjoner, bærekraft, posisjonering og krisehåndtering.

Det melder Storm Communications i en pressemelding, mandag morgen.

– Unik erfaring

Marianne Krey-Jacobsen og Marius Parmann.

– Innen vår bransje kommer hun med en unik erfaring med å bistå eksportrettede norske virksomheter, et bredt internasjonale nettverk og en kunnskap om internasjonal bærekraft og EUs taksonomi som vil ha stor verdi for mange av våre kunder, sier byråleder Marius Parmann i pressemeldingen.

Krey-Jacobsen kommer fra stillingen som ambassaderåd ved Norges ambassade i Roma, hvor hun har ledet outreach-teamet. Der har hun hatt ansvar for ambassadens eksterne kommunikasjon, arrangementsvirksomhet og samarbeid med norsk næringsliv, samt jobbet tett med saker knyttet til bærekraft og det grønne skiftet. Tidligere har hun vært diplomat ved Norges generalkonsulat i Guangzhou og ved ambassaden Singapore, i tillegg til tre år som rådgiver for styret i Verdensbanken.

Marianne Krey-Jacobsen har bred internasjonal erfaring både fra jobb og studier. Hun har mastergrad i internasjonal politikk fra det franske eliteuniversitetet Sciences Po og gikk senere på UDs aspirantkurs. I Utenriksdepartementet var hun rådgiver til daværende utviklingsminister Heikki Holmås før hun jobbet som diplomat i Kina, Singapore og til slutt Roma.

– Viss mystikk

Krey-Jacobsen var også tre år i Washington, der hun jobbet med store globale spørsmål i styret i Verdensbanken.

– Gjennomgående i min karriere har spørsmål om internasjonalt samarbeid for norsk næringsliv, omstilling til en mer bærekraftig fremtid og krisehåndtering stått sentralt. Sistnevnte var ikke minst tilfellet da jeg som en del av ambassaden i Roma var med på å få nordmenn trygt hjem fra Italia, som ble utrolig hardt rammet av pandemien, sier hun, og legger til:

– Det er nok en viss mystikk rundt hva utenrikstjenesten faktisk gjør, men mye av det jeg har jobbet med i UD vil bli helt sentralt for mitt arbeid med kundene til Storm også. Det dreier seg om å analysere og håndtere komplekse problemstillinger, og ikke minst kommunisere en tydelig og engasjerende historie rundt disse.

Krey-Jacobsen brenner særlig for strategisk analyse og kommunikasjon, med fokus på bærekraft.

– Alle vet at bærekraft er og vil bli enda mer sentralt for bedrifters lønnsomhet. Høstens klimatoppmøte i Glasgow vil sette dette ytterligere på agendaen. Da vil det for ledere være viktig med en god forståelse for de internasjonale prosessene som driver frem definisjonen av bærekraftig drift. Samtidig gjør behovet for omstilling i norsk økonomi at blir det stadig viktigere for norsk næringsliv å se utover landets grenser for å finne nye muligheter, sier hun i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS