Mari Velsand fra Medietilsynet.

Færre regelbrudd, men flere sanksjoner fra Medietilsynet i fjor

Medietilsynet gjennomførte 33 tilsynsaktiviteter i 2024. Antall regelbrudd gikk ned, men flere aktører fikk sanksjoner enn året før.

Publisert Sist oppdatert

Medietilsynet ga i fjor tre gebyrer og seks advarsler for brudd på kringkastingsregelverket og bildeprogramloven. Dette er en økning fra seks sanksjoner i 2023 til ni i 2024.

Det skriver Medietilsynet i en pressemelding. 

Tre aktører fikk gebyrer for brudd på kringkastingsloven: Discovery, NRK og Radio Midtfylket. Ifølge Medietilsynet gjaldt disse sakene klare eller gjentatte brudd på regelverket. I tillegg ble det gitt seks advarsler, hvor fem var knyttet til kringkastingsloven og én til bildeprogramloven.

– Vi legger vekt på informasjon og veiledning i tilsynsarbeidet og har god dialog med aktørene om regelverket. Noen ganger tilsier alvoret i regelbruddet likevel at vi må reagere med advarsel eller gebyr, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

De fleste tilsynsaktivitetene i 2024 handlet om reglene for reklame, sponsing og produktplassering.

– Formålet med disse reglene er blant annet å beskytte publikum mot for stort kommersielt press og gjøre dem oppmerksomme når de utsettes for kommersielle budskap, sier Velsand.

Medietilsynet gjennomfører faste kontroller av reklame- og sponsorregler i forbindelse med nylanseringer av TV-programmer. Etter en vårkontroll som viste færre brudd enn tidligere, ble kontrollnivået nedskalert på høsten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS