Mari Velsand.
Mari Velsand er administrerende direktør i Medietilsynet.

Omsetningen faller for mediebransjen: Lokalavisene øker inntektene

Medietilsynets ferske økonomirapport viser at lønnsomheten i bransjen er stabil. 

Publisert

Omsetningen i mediebransjen ble redusert med 2,7 milliarder, tilsvarende 8,6 prosent fra 2019–2023 målt i 2023-kroner. Det viser Medietilsynets ferskeste økonomirapport som ble lansert torsdag.

Nedgangen var størst for avisene, med 9,4 prosent.

I 2023 utgjorde driftsinntektene til avisene 12,7 milliarder kroner, mens kommersielle kringkastere sto for 9,5 milliarder og NRK for 6,4 milliarder.

Lønnsomheten i den kommersielle delen av mediebransjen økte i 2023 fra tidligere år. Selv om mediebedriftene hadde reduserte inntekter, gikk kostnadene enda mer ned, viser rapporten.

Driftsresultatet øker

– Også 2023 ble et krevende økonomisk år for store deler av norsk mediebransje. Samlet endte lønnsomheten på samme lave nivå som i 2022, og da var den på sitt laveste siden finanskrisen, sier administrerende direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

I 2023 var driftsresultatet i bransjen på 1,068 milliarder kroner, en økning på 162 millioner kroner. Det inkluderer statlige tilskudd på 550 millioner.

Avisene er størst målt i driftsinntekter, og har 44,3 prosent av inntektene i bransjen. Kommersiell TV står for 30,1 prosent av inntektene.

Brukerinntektene er den viktigste inntektskilden til de kommersielle mediene. I 2023 økte inntektene med 2,2 prosent og utgjorde over halvparten av de totale inntektene.

Samtidig falt reklameinntektene med 5,6 prosent, selv om de totale reklameinvesteringene i det norske markedet bare gikk ned med 0,9 prosent.

De minste øker mest

Medietilsynets tall viser at det er de små og minste lokalavisene som har hatt størst økning i brukerinntekter de siste fem årene.

Samlet sett har disse kategoriene økt brukerinntektene med 33,2 prosent fra 2019–2023. 

Medietilsynet skriver i rapporten at noe av grunnen er at det er blitt flere aviser i kategoriene, men mest av alt at de abonnentinntektene per abonnent har økt for de mindre avisene.

Samtidig er det de minste lokalavisene som har størst økning i kostnadene. Fra 2019–2023 øker disse med 25 prosent.

Det er kun kategorien «Nasjonale aviser» som har en tilbakegang i brukerinntektene, på 2 prosent.

Medietilsynet skriver at dette henger sammen med nedgangen i papirinntektene til de tradisjonelle løssalgsavisene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS