Omsetningen i mediebransjen ble redusert med 2,7 milliarder,
tilsvarende 8,6 prosent fra 2019–2023 målt i 2023-kroner. Det viser
Medietilsynets ferskeste økonomirapport som ble lansert torsdag.
Nedgangen var størst for avisene, med 9,4 prosent.
I 2023 utgjorde driftsinntektene til avisene 12,7 milliarder
kroner, mens kommersielle kringkastere sto for 9,5 milliarder og NRK for 6,4
milliarder.
Lønnsomheten i den kommersielle delen av mediebransjen økte
i 2023 fra tidligere år. Selv om mediebedriftene hadde reduserte inntekter, gikk
kostnadene enda mer ned, viser rapporten.
Driftsresultatet øker
– Også 2023 ble et krevende
økonomisk år for store deler av norsk mediebransje. Samlet endte lønnsomheten
på samme lave nivå som i 2022, og da var den på sitt laveste siden finanskrisen,
sier administrerende direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
I 2023 var driftsresultatet i bransjen på 1,068 milliarder
kroner, en økning på 162 millioner kroner. Det inkluderer statlige tilskudd på
550 millioner.
Avisene er størst målt i driftsinntekter, og har 44,3
prosent av inntektene i bransjen. Kommersiell TV står for 30,1 prosent av
inntektene.
Brukerinntektene er den viktigste inntektskilden til de kommersielle
mediene. I 2023 økte inntektene med 2,2 prosent og utgjorde over halvparten
av de totale inntektene.
Samtidig falt reklameinntektene med 5,6 prosent, selv om de
totale reklameinvesteringene i det norske markedet bare gikk ned med 0,9
prosent.
De minste øker mest
Medietilsynets tall viser at det er de små og minste
lokalavisene som har hatt størst økning i brukerinntekter de siste fem årene.
Samlet sett har disse kategoriene økt brukerinntektene med
33,2 prosent fra 2019–2023.
Medietilsynet skriver i rapporten at noe av grunnen
er at det er blitt flere aviser i kategoriene, men mest av alt at de abonnentinntektene
per abonnent har økt for de mindre avisene.
Samtidig er det de minste lokalavisene som har størst økning
i kostnadene. Fra 2019–2023 øker disse med 25 prosent.
Det er kun kategorien «Nasjonale aviser» som har en
tilbakegang i brukerinntektene, på 2 prosent.
Medietilsynet skriver at dette henger sammen med nedgangen i
papirinntektene til de tradisjonelle løssalgsavisene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no