Leder Veslemøy Østrem i Medienettverket og påtroppende styremedlem Winta Negassi.Ingvild Fylling
Medienettverket spisser klørne:
Tar et oppgjør med manglende mangfold: – Samfunnet er mer flerkulturelt enn mediebransjen
– Vi har fått konkrete mål på kjønnsbalanse i bransjen, nå må vi sette mål om den flerkulturelle balansen, sier Veslemøy Østrem. Nå tar Medienettverket grep.
Medienettverket har i over tjue år jobbet for likestilling. Nå vil de arbeide enda hardere for å få et større flerkulturelt mangfold.
– Vi har fått konkrete mål på kjønnsbalanse i bransjen, nå må vi sette mål om den flerkulturelle balansen. Vi vil spesifikt jobbe for å få deltakere og medlemmer med flerkulturell bakgrunn, sier Østrem og legger til:
– Man må våge å satse på noen som ikke har den samme bakgrunnen som man kanskje har lett etter før.
Østrem forteller at mediebransjen har et for snevert blikk.
– Veldig like mennesker tenker veldig likt, og dermed går vi glipp av en del perspektiver. Vi er et samfunn som er mer flerkulturelt enn det mediebransjen er. Konsekvensen av dette er at vi ikke lager den journalistikken vi bør lage, sier hun.
Endring i navn og formål
Medienettverket skal få et nytt styre på plass. I oktober er det årsmøte og da skal forslagene om nye vedtekter avgjøres. Blant vedtakene er det foreslått endringer om nettverkets formål og navn.
Det er foreslått at Medienettverket - forum for kvinner i ledelse skal bytte navn til Medienettverket.
Tidligere har formålet vært «Medienettverket – Forum for kvinner i ledelse skal være et nettverk og et forum for faglig påfyll med debatter og seminarer for kvinnelige ledere i medier og dem som ønsket å ta et slikt lederansvar».
Nå er det foreslått endret til: «Medienettverket er et nettverk som jobber for å utvikle lederskap og for å få flere kvinner og større mangfold i ledelse i mediebransjen.»
– Når vi nå foreslår nye vedtekter og et nytt formål, er det ikke for å si at vi er i mål når det gjelder likestilling. Det er vi ikke, og kjønnsbalanse vil være et fokus også fremover. Men vi ser at vi kan være med på å skape endring med de verktøyene vi har. Da ønsker vi også å ta ansvar for å styrke mangfoldsarbeidet i bredere forstand. Mediebransjen trenger flere ledere med flerkulturell kompetanse. Denne bransjen har stor makt til å endre samfunnet, vi trenger mer mangfold for å løse de utfordringene bransjen står overfor, sier Østrem.
–Et viktig veiskille
Med seg på laget har hun Winta Negassi som nå er foreslått som medlem i det nye styret. Hun jobber som Senior Manager, People and Culture i Discovery Networks.
Denne våren har Negassi deltatt i nettverkets Mentorprogram, med Torry Pedersen som mentor. Hun forteller at bransjen trenger en langsiktig plan.
–Folk med minoritetsbakgrunn tenker kanskje ikke på mediebransjen som et naturlig førstevalg, men går ofte heller til de mer tradisjonelle yrkene, sier Negassi og fortsetter:
– Mediebransjen står ved et viktig veiskille nå, hvor vi går fra papir og TV til digitale løsninger. I en tid som dette er det et ekstremt behov for å tenke nytt og innovativt. Mangfold skaper ulike synsvinkler på viktige problemstillinger og bransjen bør gjøre sitt beste for å skape en bredere interesse utenfor den tradisjonelle omgangskretsen. Den norske mediebransjen kjemper for hver seer og leser i et tøft globalt marked. Det gir derfor ingen mening at bransjen ikke når et bredere publikum, sier Negassi.