Politikk, valgkamp og politisk kommunikasjon endrer seg nærmest fra valgkamp til valgkamp.
I år er sosiale medier spådd å bli viktigere enn noen gang før, og partiene eksperimenterer med nye former for politisk reklame, kommunikasjon og «innhold» i egne kanaler.
Det skjer både med egne markedsavdelinger, og bistand fra eksterne byråer. Store Ap har tradisjonelt brukt reklamegiganten Try og mannen med fornavn Kjetil som en nær samarbeidspartner og rådgiver.
Venstre til Something Good
Og nå har lille Venstre valgt et lite og nytt byrå som sin rådgiver:
Something Good, som ble startet i fjor av Mai-Bente Paulsen. Senere ble også samboer Markus Lind med på laget. Til sammen har de bred erfaring fra både kommunikasjon, PR og reklame.
- Det er med en viss ærefrykt vi tar på oss denne oppgaven. Venstre er Norges eldste parti og en av grunnsteinene i det politiske landskapet her til lands, sier byråleder Paulsen til Medier24.
Hun sier at byrået har jobbet med Venstre en tid allerede, i forkant av valget om to knappe måneder.
Et valg hvor Venstres skjebne og resultat etter alt å dømme blir avgjørende for dagens regjering, og partiet vaker under sperregrensen.
- Dere har tatt på dere «en umulig oppgave»?
- Vi jobber langsiktig med å bygge opp partiet, ikke bare til dette valget. Venstre har det som skal til for å lykkes, fordi de har en god politikk i bunn. Vår jobb er å synliggjøre nettopp det, svarer Mai-Bente Paulsen. Hun legger til:
- Oppgaven er selvsagt utfordrende, men ingenting er umulig. Vår motivasjon er nettopp at potensialet er så stort. Det handler om å finne tilbake til egen politikk og snakke mer om den.
Byrået har blant annet jobbet med slagordet «Alt starter i skolen», som - i likhet med mange andre politiske budskap - har blitt harselert med i sosiale medier og av politiske motstandere.
Paulsen har lagt merke til reaksjonene, men står fortsatt inne for slagordet:
- Når man utvikler et slagord for et politisk parti vil det alltid kunne bli disset, og media er ikke nådig når det kommer til Venstre, sier hun.
- Når det gjelder det slagordet så må det sees i kontekst av hva Venstre er; kunnskapspartiet. Og det er nettopp de røttene vi må finne tilbake til. Skolen er arnestedet for det samfunnet vi ønsker i framtida.
Hva drømte du om å bli da du var liten? Alle de drømmene og tankene som finnes i klasserommet i dag, er det som skal gi oss det vi trenger i fremtiden. Vi trenger en skole som ser hver eneste en. Alt starter i skolen.
Paulsen mener blant annet miljøfokus, et friskt næringsliv og «alle de andre tingene som kjennetegner et sunt samfunn» er umulig uten en god skole som fundament i samfunnet.
- Men hva synes du om mottakelsen?
- At det blir diskusjon rundt det er egentlig bare bra. Det befester at Venstre tar skolen alvorlig og ønsker å gjøre den til verdens beste. Både for elever og lærere.
"Alt starter i skolen"[alle]: Øh, det gjør faktisk ikke det."Åååh, hvorfor er dere så kjipe og leser alt med vrangvilje?"
Også samboer og byråpartner Markus Lind jobber med partiet, og han tar med seg erfaring fra å jobbe med nettopp Ap - som ble nevnt innledningsvis:
- Etter å ha jobbet i Try/Apt en god del år så har jeg fått være med på noen valgkamper, så sånn sett har jeg nok plukket opp et par erfaringer. Det er som med all annen kommunikasjon; man må gjøre komplisert materie folkelig og forståelig på en måte som engasjerer.
- Innen politikken kan sjargong og retorikk fort bli noe som folk ikke klarer å forholde seg til. Det er jo ikke til å legge skjul på at Venstre har slitt litt i motbakke den siste tiden. De gode politikken som faktisk ligger i bunn har druknet litt i enkeltsaker som har tatt mye plass. Jobben nå er å samle trådene og finne tilbake til Venstres sjel og spisse kommunikasjonen i mye større grad. Både i direkte uttak, men også hos den enkelte politiker, sier Lind.
Med på Venstre-laget er også byråets nye og tilknyddede tekstforfatter Helene Marie Storsveen.
«Drar politikken ned»
Generalsekretær Trond Enger i Venstre skriver om byråvalget at de nå trengte noen som «kunne se dem utenfra»:
- Blikket utenfra er utrolig viktig for oss. Når man har hodet langt inn i politikken er det lett at man går seg litt fast. Da hjelper det å ha et byrå som kan bidra med å dra politikken ned på et plan som folk kan forholde seg til og som relaterer seg til den enkeltes hverdag.
At de også kunne velge et byrå med en kvinnelig gründer, var ingen ulempe.
- Vi har alltid heiet på de som skaper arbeidsplasser og som tør å satse. Da er det selvsagt for oss at vi velger et byrå som har gjort nettopp det
- Something Good har vært med oss i flere måneder allerede. De er kreative og strategiske, også snur de seg utrolig raskt rundt. Det er utrolig gøy at vi nå endelig kan vise frem det vi har jobbet hardt med frem til nå, sier Enger.