Etter vel fem år i Skippergata i Oslo sentrum flyttet Oslo Media House et lite steinkast unna, til nyoppussede lokaler i Posthallen i Dronningens gate tidligere denne måneden.
Nå er kontorfellesskapet for frilansere og mindre bedrifter godt innkjørt på sine nye lokaliteter, og Magne Soundjock Otterdal - som sammen med Geir Terje Ruud etablerte Oslo Media House i 2014 - har fortsatt store visjoner for stedet.
– Oslo Media House skal være et sted for de ikke etablerte delene av mediene. Her skal journalistikken stå høyt. Det er flere frilansere som jobber i fellesområdene eller i team, og vi har også mindre startup-bedrifter på plass, forteller han til Medier24.
– Vi har også fått inn menneskerettighetsaktivister, som organisasjonene Født Fri og LIM. Det er en blanding som har fungert veldig bra, sier Otterdal.
Jobber fortsatt for næringsklynge for journalistikk
Arealet i de nye lokalene er ikke så mye større enn i Skippergata, men planløsningen er bedre og mer fleksibel, forteller Otterdal.
– Vi har også mindre trapper og en heis, så her kan man også komme til med rullestol. Det er i tillegg flere møterom og fortsatt en clean desk. Det virker som det nye designet og organiseringen her inne fungerer bra, sier han.
– Det er ganske mange som jobber med journalistikk som er frilansere. Ikke minst i fagpressen, med over 200 redaktørstyrte publikasjoner. Det er ganske stor jungel av folk som jobber med journalistikk, og mange av dem er i Oslo. Vi ønsker å være et sted for dem, sier han.
– Har kjempestore forventninger til Pressens hus
Etableringen av Pressens hus i nabolaget - som skal stå ferdig om to år - vil løfte også Oslo Media House, tror Otterdal.
– Det vil det absolutt. Vi vil utfylle hverandre, og jeg har kjempestore forventninger til Pressens hus kommer hit. Det er allerede dialog for å finne på ting sammen, forteller han.
– Pressens hus vil bli et stort kraftsenter for journalistisk utvikling. Jeg håper området her kan bli en slags «media alley». Vi er allerede her, og TV 2 er rett borti gaten. Jeg tror det vil være mye energi som vil utløses i alle retninger herfra, og at journalistikken vil få sitt kjerneområdet i Oslo, sier Otterdal.
– En årelating av den journalistiske aktiviteten
Og det mener Oslo Media House-gründeren er svært viktig. For Otterdal frykter den økende rekrutteringen av journalister inn til PR- og kommunikasjonsbransjen.
– Det er mange som slutter i de etablerte redaksjonene, og det har nærmest vært som en skinnegang fra redaksjonene og over til de kommersielle PR-byråene. Det er en årelating av den journalistiske aktiviteten i landet som vi ikke har sett enden på. Det kan bli dramatisk når overvekten av PR og kommunikasjon styrer all informasjon som skal ut, og den frie og redaktørstyrte journalistikken blir stående igjen på perrongen av økonomiske årsaker, sier Otterdal.
For ordens skyld: Medier24 var fra februar 2015 til desember 2016 leietaker i Oslo Media House.