Da lokalavisen Sunnhordland skrev en reisesak fra Billund i Danmark, fikk de betalt hotell av flyselskapet Danish Air Transport (DAT), som i sommer har flydd turer fra Stord lufthamn til LEGO-byen Billund.
I saken som er publisert denne måneden er det skrevet om en rekke ting en kan gjøre i Billund, men det økonomiske bidraget fra DAT er ikke opplyst om i saken.
Redaktør Magne Kydland i Sunnhordland forteller til Medier24 at de fikk tilbud om en fullstendig betalt tur av flyselskapet, men at det takket han nei til. Hotellet under oppholdet i Danmark er imidlertid betalt av flyselskapet.
– Burde det ha vært opplyst om i saken?
– Det kunne vi nok ha gjort, sier Kydland til Medier24.
Tirsdag 30.07.2019 klokken 19.17 oppdaterte Sunnhordland reisesaken med opplysning om samarbeidet. «MERK: Denne reportasjeturen er eit samarbeidsprosjekt mellom Sunnhordland og flyselskapet DAT der DAT betalte for opphaldet.»
– Uaktuelt for oss å dra ned på egen hånd
Kydlandlegger til at Stord er en veldig liten flyplass, og når de plutselig får en utenlandsrute er det noe avisen gjerne skriver om, men som er vanskelig for avisen å dra på.
– Det hadde vært vanskelig eller kanskje uaktuelt for oss å dra ned på egen hånd, men det kunne vært opplyst om, ja. Samtidig så tenker jeg at både større og små aviser ofte har en form for reisetilbud til sine lesere. Og ofte er det et spleise-samarbeid, hvor journalisten får dra gratis.
Kydland forteller at han ikke tenkte så mye over det, men at han ikke hadde godtatt at alt hadde blitt betalt.
– Kan ikke dette svekke troverdigheten til avisen?
– Ja, så lenge du stiller spørsmålet om det.
Kydland forteller at han var klar overfor journalisten om at han skulle skrive om sånn som det var.
Vær Varsom-plakaten:
2.2 Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.
2.3 Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.
2.8 Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.
– Jeg sa til journalisten som dro på turen at her er det ingen bindinger, og du må skrive om ting sånn som det er. Hvis det viser seg at Legoland ikke er noe særlig, så hadde han skrevet om det.
Saken ligger åpent på Sunnhordland. og det understreker Kydland var hans eget valg – ikke en forutsetning for samarbeidet.
– Danish Air Transport ønsket saken så kjapt som mulig, men jeg insisterte på at saken ikke skulle på trykk før om to uker fordi den skulle i sommeravisen. Den blir delt ut til alle husstander og derfor ligger saken åpent. Hvis saken skulle ut i vanlig avis så hadde den ligget bak mur.
– Kommer dere til å legge inn en presisering i saken om at hotellet er betalt?
– Det vil vi vurdere å gjøre.
Presseekspert reagerer
Journalistikkprofessor Svein Brurås ved Høyskolen i Volda mener leserne burde fått vite om at deler av reisen var sponset.
– Dette gjelder selvsagt desto mer når hele saken er vinklet til sponsorens fordel. Her har avisen handlet i strid med grunnleggende journalistiske prinsipper, sier Brurås til Medier24.
Brurås legger til at han ikke tror dette tilfellet er enestående i norsk presse.
– Åpenheten rundt finansiering av reisereportasjer er ikke alltid slik den bør være, sier han.