Illustrert Vitenskap er større enn Donald og Se og Hør: Her er Norges mest leste magasiner

Den samlede magasinlesingen i Norge går ned med 11 prosent, ifølge tall fra Kantar og MBL.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Over 300.000 mennesker leser Se og Hør hver tirsdag. Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin, med 376,000 lesere per utgave. 

Tirsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Kantar fram ferske lesertall for norske magasiner, som viser at magasinlesingen går tilbake med 11 prosent.

– Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag. De som leser magasiner, leser mye av innholdet. 56 prosent av magasinenes sider blir lest/tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle og magasinene blir i snitt tatt fram og lest 3,1 ganger, sier Randi S. Øgrey adm. dir i Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding. 

Ifølge MBL og Kantar er det «Hjemmet», «Se og Hør Tirsdag» og «Illustrert Vitenskap» mister flest lesere av de største magasinene.

Egmont leverer noen av de sterkeste tallene i oversikten, med magasiner som «Hjemmet» og «Donald». Målgruppesjef for voksne, og med det Hjemmet-ansvarlig i Egmont, Elisabeth Lund-Andersen, sier i en pressemelding at de er svært fornøyde. 

– Vårt fokus er målgrupper. Vi lager godt innhold til målgrupper der de er, enten vi møter våre brukere i podkast, på event, digitale flater eller print. Målgruppen 50+ er vår største målgruppe med flere enn 2 millioner lesere. De er oppvokst med kvalitetsinnhold, har et svært bredt spekter av interesser, og stor kjøpekraft. Disse skal vi fortsette å ta vare på med tilbud på nye flater, sier Lund-Andersen i meldingen.

Dette er de ti mest leste magasinene

  • Illustrert Vitenskap - 376.000
  • Hjemmet - 362.000
  • Donald Duck & Co - 322.000
  • Se og Hør Tirsdag - 318.000
  • Aftenposten Historie - 252.000
  • Vi over 60 - 244.000
  • Aftenposten Innsikt - 240.000
  • Familien - 222.000
  • Bo Bedre - 220.000
  • Bonytt - 205.000 

Her er resten av tallene

Alle tallene er i hele 1000: 

Avismagasiner:

 Magasin Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
A-Magasinet Aftenposten 753 780 1324 1519
DAGBLADET Magasinet Aller Media 320 356 537 657
Dagens Næringsliv D2 Dagens Næringsliv 216 233 289 370
Finansavisen MOTOR Finansavisen 120 154 205 256
VG Helg VG 367 440 594 824

Kvinnemagasiner:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Costume Bonnier 125 131 229 237
Det Nye Egmont 111 132 189 254
ELLE United Publishing 117 123 189 212
Kamille Egmont 149 168 258 316
KK Aller Media 167 202 279 331
Tara Bonnier 128 142 215 264

Aktualitet/TV

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Her & Nå Egmont 195 312 309 568
På TV Aller Media 187 156 416 499
Se og Hør Extra Aller Media 152 188 236 336
Se og Hør Tirsdag Aller Media 318 409 508 740

Interiørmagasiner:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Bo Bedre Bonnier 220 231 376 408
Boligdrøm Egmont 92 101 165 196
BoligPluss Bonnier 160 174 281 309
Bonytt Egmont 205 217 370 390
Gjør Det Selv Bonnier 119 132 259 311
Hagen for alle Aller Media 96 110 215 271
Hytteliv Egmont 178 202 376 444
Hyttemagasinet Aftenposten Forlag 94 94 171 189
Lev Landlig Egmont 131 142 310 356
Maison Interiør Egmont 71 96 136 200
Rom123 Egmont 128 126 281 261
Vakre Hjem & Interiør Aller Media 104 119 199 229

Fagblader:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Bondebladet Tun Media 122 135 201 294
Norsk Landbruk Tun Media 84 94 155 211

Innsikt/økonomi:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Aftenposten Historie Aftenposten Forlag 252 261 647 726
Aftenposten Innsikt Aftenposten Forlag 240 259 502 530
Dine Penger E24 Dine Penger AS 137 184 246 334
Illustrert Vitenskap Bonnier 376 458 835 1044

Jakt og fiske: 

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Alt om fiske Egmont 81 97 165 199
Jakt Egmont 111 123 217 249
Jeger Hund & Våpen Aller Media 79 87 163 191
Villmarksliv Egmont 119 146 234 332
           

Helse/livsstil:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Det Nye ShapeUp Egmont 85 105 158 230
i Form Bonnier 97 113 176 219
Maison Mat & Vin Egmont 105 136 207 302
Mat fra Norge Aftenposten Forlag 132 155 297 389

Tegneserier/ung

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Donald Duck & Co Egmont 322 329 712 860
Julia Egmont 50 64 102 141
Tegneseriebladet BILLY Egmont 111 134 272 352

Voksen kvinne:

F & M MGI 19/2 Forlag Lesere (netto) 1000 GEP (brutto) 1000
MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018) MGI 19/2 (2018/2019) MGI 18/2 (2017/2018)
Allers Aller Media 153 197 290 440
Familien Egmont 222 279 496 797
Hjemmet Egmont 362 466 813 1278
Norsk Ukeblad Egmont 184 241 355 562
Vi over 60 Aller Media/Grieg Media AS 244 300 541 782
Powered by Labrador CMS