Oslo (NTB-Gunnhild H. Bjerve):
Vær der, men vær deg selv. Det er rådet fra eksperter til norske lokalpolitikere som vil kapre velgere på sosiale medier.
– Sosiale medier er avgjørende for om partier gjør suksess ved valg, sier Tarjei Skirbekk, den tidligere Arbeiderparti-rådgiveren som tidligere i år ga ut boka «Hvordan vinne valg», til NTB.
- Se råd til politikere om sosiale medier nederst i saken!
Han påpeker at politikerne må være der velgerne er.
– Generelt vil jeg si at man ikke vinner valg ved å være på sosiale medier – men partiene vil tape valg hvis de ikke er der, utdyper Skirbekk, som i dag jobber i Statoil.
Statsviter Svein Tore Marthinsen er litt mer moderat:
– Sosial medier blir stadig viktigere, men er fortsatt et supplement til andre medier, sier han.
Alle de ulike plattformene gjør at man ikke lenger kan snakke om én valgkamp, men flere parallelle, mener han.
Kul på Snapchat
Rådet til politikerne er å være seg bevisst at det er samsvar mellom hvem de er og hvordan de bruker de nye kanalene.
Hvis man prøver å framstå som noe annet enn man er, blir man avslørt, advarer Marius Rohde Johannessen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Han forsker på nettopp politisk kommunikasjon i sosiale medier.
– Jeg tror ikke man skal tenke altfor mye på å være kule på Snapchat. Jeg har sett et par ordførerkandidater som har prøvd å være litt for ungdommelige og vil bli venner med flest mulig. Det virker mot sin hensikt, konkluderer han.
Ungdommens språk
Sosiale medier er spesielt viktig for å nå unge velgere. Flere steder gjøres det forsøk med å la 16- og 17-åringene stemme, og disse velgerne nås ikke like lett gjennom TV-debatter og leserinnlegg som voksne.
Johannessen mener det er en god idé å la ungdomspartiene ta seg av kommunikasjonen med de unge. Han husker selv hvor kleint det var å høre voksne politikere forsøke å snakke «ungdommens språk».
– Til og med for «Generasjon Lydig» tror jeg det er kjekt å få budskapene fra sine egne, sier han.
Statsviter Marthinsen spår at visuell kommunikasjon – videoer og bilder på blant annet Instagram og Facebook – vil bli stadig viktigere for partiene.
– Filmer og bilder er noe som følgere engasjerer seg mer i enn ren tekst, sier han, men medgir at det er mer krevende å få til enn en kjapp Facebook-oppdatering.
Grønn kanal
Flere eksperter mener Miljøpartiet De Grønne (MDG) er de som er flinkest til å bruke de nye mediene.
– De har kommet ut av intet og har egentlig fått lite mediedekning sammenlignet med de etablerte partiene. På relativt kort tid er det blitt et stort parti på sosiale medier, sier Johannessen.
Han mener det skyldes ærlighet om budskapet om hva de vil, også om at en bærekraftig utvikling vil koste noe.
– Og de treffer en trend i tiden, påpeker han.
Sp på bunn
Marthinsen plasserer også MDG på topp. Senterpartiet, derimot, framstår som bakpå.
– Det er ingen partier som er gode overalt, og det er forskjell på hva man satser på, sier Marthinsen.
Han påpeker at Frp gir blaffen i Twitter, av mange sett på som en elitekanal.
Facebook er mer folkelig, men der risikerer partienes budskap å drukne i feriebilder og promoterte innlegg, advarer Johannessen.
Skirbekk trekker fram hvor viktig det er å få budskapet sitt delt på sosiale medier.
– På mange måter kan vi si at velgerne har gått fra å være tilskuerne til å bli deltakerne. Spørsmålet for partiene blir hvordan de kan engasjere sine sympatisører og få sitt budskap til å leve i mediekanalene, sier han.
Råd mot politikertabber på sosiale medier
- Ikke be om ros. Regjeringens emneknagg #minregjering slo tilbake da kritikerne kapret aksjonen til å fortelle om ting de misliker med regjeringens politikk.
- Ikke prøv å være en annen. Å snakke «ungdommens språk» kan bli kleint. Å være overivrig i å sanke «venner» kan også slå feil ut.
- Tenk før du legger ut noe. En engasjert Facebook-kommentar sprer seg fort og kan slå tilbake, slik Jarl Meland i Spydeberg Frp opplevde da han sammenlignet Ap-leder Jonas Gahr Støre med Vidkun Quisling. Et annet eksempel er bildet av en tissende mann lagt ut av Aps Jette Christensen.
- Ikke send ut meldinger på sosiale medier mens du for eksempel sitter i en TV-debatt. Da avslører du at det ikke er du selv som skriver.
- Ikke lag en «spøkelsesprofil». Hvis du ikke har kapasitet til å bruke tjenesten aktivt, bør du droppe den.
Kilder: Tarjei Skirbekk, Marius Rohde Johannessen, PR-byrået New Media Campaigns' blogg , NTB
(©NTB)