Hvem lykkes best med Facebook-postene sine?Scanpix
Mediene er fortsatt best på å drive trafikk fra Facebook. Sjekk hvordan andre bransjer gjør det
ANALYSE: - Men det blir vanskeligere å lykkes også med redaksjonelt innhold - klikkraten for mediebransjen har falt med 25 prosent, skriver Ståle Lindblad.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
STÅLE LINDBLAD, gründer og foredragsholder. Daglig leder i Areca Social AS. Innlegget er opprinnelig publisert på StaleLindblad.no
Facebook er den viktigste kilden til trafikk for mange nettsider, og linkposter utgjør 56% av postene fra norske Facebooksider de siste tre månedene. Dette gjelder ikke minst nettaviser og andre medievirksomheter, som poster nesten bare linker.
Nå viser det seg at mediene er best i klassen når det gjelder å drive trafikk gjennom Facebook.
En analyse av 48.119 linkposter fra norske Facebooksider viser at mediebransjens poster på Facebook er mer effektive som trafikkdrivere enn noen annen bransje. Hele 4,39% av visningene resulterer i at brukeren klikker på linken i posten.
Mediene er fortsatt er mest effektive, men tallene viser en betydelig nedgang fra i fjor. I 2016 var klikkraten for mediebransjen helt oppe i 6%. Hvert fjerde klikk har dermed blitt borte siden i fjor.
Selv om mediene driver mer trafikk enn andre bransjer, så er det stort potensiale for forbedring. Mange mediebedrifter poster «dumme linker», og bruker ikke Facebook til å formidle historier ut over det brukere kan lese av bildet, tittelen og ingressen i linkposten. Dette medfører blant annet at medienes linkposter har lavere rekkevidde enn mange andre bransjer og at klikkraten ikke er så høy som den kunne ha vært.
Et annet aspekt som påvirker er klikkfisking. En rekke medier bruker titler som har til hensikt å lokke brukeren til å klikke på linker til artikler som de ikke nødvendigvis er interessert i å lese. I tillegg til å ødelegge lesernes tillit til mediene, er dette en praksis som Facebook jobber aktivt for å komme til livs.
På plassene bak mediebransjen følger idrettslag med 3,49% klikkrate og kommuner med 3,37%. Blogger har en gjennomsnittlig klikkrate på 3,23%.
I motsatt ende av skalaen finner vi destinasjonsselskapene (1,69%), hoteller (1,59%) og restaurant/café/bar (1,46%). Disse bransjene poster mange linker, men får liten effekt av postene sine.
Interessant nå i disse valgkamptider er det også å se at både politikerne og de politiske partiene er langt ned på listen.
Det er flere ting som påvirker hvor bra effekt en Facebookside har som trafikkdriver til en nettside. Innholdet er det viktigste. Et bra bilde og en interessant og relevant tekst er grunnlaget. Du kan lese mer om hvordan du får mer ut av Facebook som trafikkdriver i bloggposten «Facebook som trafikkdriver til nettsider».
Husk også at det viktigste ikke er å få flest mulig til å klikke for klikkenes skyld. Det er hva de gjør etter at de har klikket på linken som er viktig. Leser de artikkelen din? Handler de i nettbutikken? Hører de på podcasten?
Analysen er gjort med verktøyet SoMeStatus.com, som du også kan bruke til å analysere Facebooksiden din.
Noen utvalgte bransjer:
Bransje
Klikkrate
Media
4,39%
Idrettslag
3,49%
Kommuner/fylkeskommuner
3,37%
Blogger/nettsteder
3,23%
Universiteter
3,10%
Fagforeninger
2,87%
Interesseorganisasjoner
2,85%
Sportsbutikker
2,26%
Kommunikasjon/markedsføring
2,26%
Dagligvarer
2,22%
Bilforhandlere
2,21%
Politikere
2,16%
Klær/mote/sko
2,00%
Bransjeforeninger
1,90%
Kjøpesentre
1,79%
Politiske partier
1,78%
Departementer
1,76%
Destinasjonsselskaper
1,69%
Hoteller
1,59%
Restaurant/kafé/bar
1,46%
Analysen er basert på analyser gjort med verktøyet SoMeStatus.com. Den omfatter 48.119 linkposter fra norske Facebooksider de siste 3 månedene.