- Da Preben Carlsen gikk på scena og skulle snakke om #StoppBryllupet, tenkte jeg at nok fikk være nok. Da hadde jeg gjort det jeg ville oppnå.
Slik forteller Trym Stene om Social Media Days 2015, arrangementet som denne uka har sin 2016-versjon og som starter i dag tirsdag.
Stene stod da bak satirekontoen @Someliten på Twitter, og etter en ordentlig «utblåsing» under fjorårets SoMe-konferanse, var planen å roe helt ned etterpå og så la kontoen dø stille ut.
Det var tross alt grenser for hvor mange ganger han kunne ta de samme vitsene.
Men slik gikk det altså ikke. Det ble avisoppslag, kritikk og doxingfor åpen scene på nett.
Mer om det senere.
Opplært i den «gamle» internettkulturen før sosiale medier
Først: Hvem er Trym Stene? En 31 år gammel mann fra i nærheten av Stavanger, som i dag jobber som webutvikler, eller growth hacker.
Han har egentlig yrkesbakgrunn fra telebransjen og kundeservice, men har samtidig en oppvekst i datamaskinens og internettets verden.
Og sånn ble han for noen år siden webutvikler. På dagtid.
Kveldene bruker han gjerne på internettets hippe og litt nerdete steder som Reddit, 4chan og Imgur; bildedelingstjenester og forum.
Før han høsten 2013 fant ut at han skulle tulle litt med sosiale medier-bransjen her hjemme.
Og opprettet Twitter-kontoen Someliten, med hele navnet Sosiale Medier Eliten.
- Hva var tanken bak?
- Det var egentlig ikke så mye tanker bak, det var først egentlig bare tull. Jeg hadde vært et halvår innom et mediebyrå, og med den snarturen innom medieverdenen hadde jeg fått litt innsikt i bransjen. Og så begynte jeg å produsere memes av ulike folk jeg så på Twitter, forteller Trym Stene.
En meme, altså et morsomt bilde med en tekst på. Gjerne litt satirepreg over.
Først lagde han disse for seg selv. Så begynte han å poste dem på Twitter, og en egen Tumblr-blogg.
Det tok ikke helt av med en gang. Før Trine Grung oppdaget det.
- Jeg postet noe om henne, og så tror jeg hun tok det seriøst og delte det fornøyd videre at hun var en del av eliten. Da begynte det å rulle videre, og ble mange debatter av det...
- Jeg også synes vi er flinke, men dette Elite greiene? Hvem er de egentlig? Blir litt useriøst synes jeg, skrev Hans-Petter Nygård-Hansen i august 2013, i forlengelsen av nevnte tråd startet av Trine Grung.
- Dette er på grensen til det jeg vil kalle digital mobbing, sa nevnte Nygård-Hansen til Kampanje. Han reagerte særlig på anonymiteten. Og Hans-Petter kommer vi tilbake til senere i historien.
Reagerte gjorde også daværende HP-sjef og blogger Anita Krohn Traaseth, nå direktør i Innovasjon Norge. Hun uttalte til Kampanje:
- Men sånn umiddelbart tenker jeg at det er dette vi prøver å fortelle barna våre at de ikke skal drive med; anonyme kontoer hvor vi henger ut andre. Dette florerer det jo av på sosiale medier. Det er ikke noe jeg tar spesielt alvorlig, men jeg synes det er en uting prinsipielt.
Andre ønsket humoren velkommen. Thomas Moen, SoMe-veteran og nå United Bloggers konkluderte følgende:
- Det er umulig ikke å ha sett den. Dama mi var en av de første som så den, hun holdt på å le seg i hjel!
Og la til:
- Noe er på kanten for de andre, men for min del er det morsom og uskyldig moro. Stikker man hodet ut, må man tåle at man blir parodiert.
Men «SoMe-bransjen» trengte litt satire og motstand, mener Trym Stene. Og forklarer:
- Jeg kom utenfra og begynte å følge med, og da så jeg at bransjen stort sett bar preg av skulderklapping, at alle masserte hverandres rygg og kun drev med lykkeønskinger. Alle var enige med hverandre, og hvis noen fant på noe nytt, var det også kjempebra. Det var aldri noen kritikk eller diskusjon, ei heller rundt tall og statistikk, sier han i dag.
Slik var det, med få unntak, sier Stene. Og han ville stikke litt hull på denne bobla:
- Når du har et økosystem som er innpakket i sin egen godhet, må du ha litt brodd for å trenge gjennom. Det måtte litt «disruption» til for å riste litt tak i dette, mener Stene.
- Men du ble også kritisert for anonymiteten. Hvorfor var du anonym?
- Vel, jeg er vokst opp i en tid på internett der alle var anonyme. Før Facebook kom var vi bare et nick, sier Stene.
Og legger til:
- Det er også noe med at det er vanskelig for profesjonelle kommunikatører, PR-folk og andre som jobber med kommunikasjon til daglig å vite hva de skal gjøre med et spøkelse de ikke vet hvem er. Noe som har vært vanlig sjargong på internett i to tiår, legger han til.
I en ny sak på Kampanje etter Social Media Days 2015, ble Someliten omtalts som «bransjens Charlie Hebdo» av Fredrik Østbye.
Andre var ikke med på sammenligningen, og det er ikke Trym Stene fullt ut heller. Men han forstår sammenligningen:
- Altså: Jeg er ikke helt enig i den, men jeg skjønner det med å være disruptivt i et miljø eller et samfunn. Samtidig er Charlie Hebdo viktig for en hel verden. De spiller i Premier League, jeg spiller i saudiarabisk 8. divisjon.
Skulle smelle til. Og så smalt det tilbake
- Og så var du på Social Media Days i fjor?
- Nei - jeg var ikke der! Jeg har aldri vært der, faktisk. Verken i 2014 eller i 2015. Men jeg fikk med meg mye på streaming og på hashtagen, sier Trym Stene.
I fjor gjorde han det også ordentlig. Tok to fridager fra jobb, kombinert med eksamenslesing. Gjorde klart noen memes på forhånd. Og pumpet ut satire og meldinger gjennom en og en halv dag med konferanse.
- Planen var å gå litt ut med et smell, dra på, og så trekke meg stille tilbake, forteller Stene.
Parallelt med det anonyme satireprosjektet Someliten, drev han humorprosjektet Teit.no, hvor du kunne stemme fram de teiteste i bransjen. Sistnevnte under fullt navn.
- Altså, jeg trodde jo at folk skjønte at det var meg. Jeg drev med nesten det samme to steder, og publiserte memes og tegninger med den samme «streken» på min egen Facebook-profil, sier Trym i dag.
Likevel ble han ikke «avslørt» før nevnte Hans-Petter Nygård-Hansen fant ut av det gjennom litt søk og triks, populært kalt doxing.
Selv om det kom brått på, var Trym Stene altså ikke helt uforberedt.
- Jeg satt og leste til eksamen, og så begynte det å tikke inn. Det ble en intens periode og mange meldinger. Men jeg var mentalt forberedt på at det ville skje, det var ikke slik at jeg gikk ned i kjelleren, liksom, sier han.
Comeback i alle kanaler
Etter vel ni måneders tenkepause, begynte @someliten og Trym Stene å gi lyd fra seg rundt nyttår igjen - denne gang sammen.
- Jeg tenkte litt: Nytt år og nye muligheter. Humor og satire har jeg alltid gjort på Facebook, så da kan jeg like gjerne ha en arena å gjøre det på, sier han.
Dessuten er det fortsatt behov for og rom for litt satire:
- Jeg synes bransjen er blitt mer moden og bedre, men det er fortsatt mye tull og folk som selger gamle råd og bullshit. Foredrag om at sosiale medier er kommet for å bli, liksom, sier han.
Litt nytt er det denne gang. For det første skjer det i flere kanaler denne gang- både på Facebook og på Someliten.no.
Denne gang står også navnet Trym Stene godt synlig på kontoen og nettstedet.
Og i mellomtiden har han både hilst på og snakket med flere av «sosiale medier eliten». Inkludert nevnte Hans-Petter Nygård-Hansen.
Dessuten blir det ikke bare sosiale medier-rådgiverne som får unngjelde denne gangen.
- Det er mye lettere å gå litt bredere ut. Her skal nok både bloggere, mediene og TV-bransjen få gleden av å plages av meg. Politikk kanskje? Der er jeg litt usikker, må kanskje ha inn noen gjestebloggere, sier Stene.
- Men blir det snillere?
- Nja, det skal være litt brodd. Og for noen vil det sikkert smelle litt, noen vil sikkert føle seg krenket en gang. Det regner jeg med. Og hvis noen sier jeg ikke får lov å bruke et bilde, eller føler seg rammet, så vil jeg selvsagt høre etter. Det er jo ikke meningen å være direkte «slem» mot folk, men heller ta dem på kornet. Og håpe at de har selvironi og selvinnsikt...
Og fortsatt en treffende humor over sjargongen i sosiale medier- , reklame- og PR-bransjen.
- Ja, hva er favorittuttrykket ditt? Er vi på ROI da?
- Jeg ble etterhvert ganske lei av ROI-vitsene, de ble overbrukt og ble mer en billig vits til slutt. Og jeg har nok ikke ett favorittuttrykk, for det veksler litt i takt med buzzordene som dukker opp - du kan ikke dra en vits om ROI (*) hver eneste dag, liksom.
(* ROI = Return On Investment).
Er det en tweet han er skikkelig fornøyd med, da?
Jo, det må være den fra fjorårets Social Media Days.
Publikum er sjokkerte. Det kommer tips om konkrete verktøy og eksempler. Blasfemi. @Nils_P_Nordskar er i dialog med vaktene. #somed2015
- Ja - hvordan skal du dekke årets arrangement?
- Hehe. Jeg er veldig usikker ennå. Det får bli en last minute call. Jeg har ingen plan eller tanker, og har ikke meldt meg på, som vanlig. Men jeg regner med det blir streamet godt... Så vi får se!