- Det er ikke noe poeng for NRK å lage kjedelig innhold som ikke når brukerne

#NxtMedia15: NRK har gått fra å være grandtanta på Marienlyst til å selge kule TV-konsepter til utlandet. Hva var oppskriften?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Vi skal ikke verdenmester. Da feiler vi. Men vi skal lage innhold i verdensklasse. Hvorfor må vi det? Fordi vårt publikum kan velge innhold fra hele verden, hele tida. Da må vi lage noe som gjør at de velger vårt norske innhold.

Det sa kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen på innovasjons- og teknologikonferansen NxtMedia i Trondheim tirsdag.

Han beskriver en fortid der NRK «kanskje var mer opptatt av hva de kunne lage, enn hva publikum ville ha».

- Hvis Aftenposten var tanta i Akersgata, så var NRK grandtanta på Marienlyst..., sa Eriksen til deltakerne.

- Må gjennomføre oppdraget på vår måte

Men nå er NRK blitt kulere. Ja, så kul at det omtales som et problem hver gang de kommersielle TV-kanalene kommenterer sine egne tall. NRK er den store stygge ulven, sa TV-sjef Thomas Høiby i mediebyrået Mindshare til Kampanje i oktober: 

- NRK er dessverre for sterk i de kommersielle målgruppene. Det er en stor utfordring for de kommersielle kanalene.

Eller som TV 2s programdirektør Trond Kvernstrøm sa det omtrent samtidig til Kampanje:

- Det er en veldig kommersiell tv-kanal. De dropper nyheter i helgene og satser veldig kommersielt. De er veldig fokuserte på seertall.

Og det var kanskje denne typen kritikk NRK-sjefen hadde i bakhodet da Eriksen beskrev hvordan kanalen jobber mot brukeren.

- Vi har et tydelig oppdrag fra politikerne. Men vi må gjennomføre det på en moderne måte. Det er ikke noe poeng for NRK å lage kjedelig innhold som ikke når brukerne, sa han i Trondheim.

Innhold og teknologi

De siste ti årene har NRK gjort mye både på innhold og teknologi. På den ene siden er det blitt flere moderne og yngre konsepter, som minner om de kommersielle TV-kanalenes programmer. Samtidig tas dette ut på alle kanaler, der brukeren.

Thor Gjermund Eriksen peker på noen nøkkelendringer som ligger til grunn for denne innovasjonen, startet lenge før han selv kom til Marienlyst:

- I 2007 gjorde vi to ting: Etablere en ny utviklingsavdeling, som brukes både til å lage teknologi og innhold. Og vi lagde NRK Beta - en teknologi sandkasse som skulle drive utvikling i dialog med brukerne.

Utviklingsavdelingen har til oppdrag å teste og jobbe med nær sagt så mange ideer som mulig, kan det virke som:

- Avdelingen har 200 workshops hvert år. Bare noen få av dem blir realisert. Men det er viktig; vi må ha åpenhet også for ideer som ikke blir brukt akkurat nå, sier Eriksen.

Fra beta-player til uunnværlig kanal

NRK-sjefen trakk opp en tidslinje med blant annet Eurovision-finalen i 2010, som man også lærte mye av til andre formål.

Sakte-TV-konseptene har også blitt en aldri så liten revolusjon i hva som faktisk kan engasjere og bli godt TV, viste Eriksen videre til.

Og pekte på hvordan NRK har utviklet produkter og konsepter som kan selges som TV-formater til andre land.

- Ikke fordi vi skal tjene så mye penger på det. Men fordi det er en viktig målestokk på om vi lager «innhold i verdensklasse». Og nå kan du se «Da KORK kom til bygda» med et kinesisk orkester på TV i Kina...!, sa Eriksen.

En annen viktig faktor har vært NRKs nye player på nett-TV, som kom for alvor i 2012. Man trodde det skulle bli en liten ting for avspilling av gammelt innhold. I dag er det en av NRKs viktigste kanaler ut mot publikum.

Eller som kringkastingssjef Eriksen sier det:

- I dag er vi en situasjon der vi ikke kan tenke oss en virkelighet uten denne playeren.

NRK-sjefens fem punkter for innovasjon og utvikling

Og Thor Gjermund Eriksen kom med fem punkter som viktige for å drive innovasjon:

  1. Kjenn din bruker - forstå behovet

Med andre ord; NRK må forstå behovet brukerne har, og ikke la seg styre av hva man selv tror man bør lage, mener Eriksen.

  1. Historiefortellere

De beste historiene og fortellingene må være med, uansett.

  1. Ta sjanser!

- På Sommerbåten hadde vi en setning som sa at 70 prosent av sendingene skulle være noe vi kunne. Resten skulle være å prøve noe nytt, sier NRK-sjefen.

  1. Tid og rom

Du må sette av tid og mulighet til å utvikle, hvis man skal få til innovasjon.

  1. Hverdagsinnovasjon

- Vi må slå et slag for de medarbeiderne som hele tida driver forbedring og innovasjon i det små. Hvis vi ikke utvikler i det daglige, klarer vi ikke å lage de store ideene heller, mener NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.

Powered by Labrador CMS